fredag 28 oktober 2011

Mina kamingafflar

Sotaren kom idag. Jag informerade honom om specialaren, om att "muffen" nedanför röret i skorstenen hölls på plats av ett par gafflar. Alltså måste han vara försiktig med sin viska.

Han var varken försiktig eller imponerad. Trots att de blivit yrkeskunnigt (hehehe) ditsatta av en annan sotare och godkänts av förra årets... Han påstod att jag faktiskt måste anlita en fackman, talade om armeringsjärn och murare och sånt...

Kan ni se nåt fel på det här?? Fungerar väl alldeles utmärkt!
Alla sätt är bra utom de tråkiga, sägs det ju.
(Jag SKA låta åtgärda det där, men antagligen inte förrän i vår.)


Det är alltså så, att för tre år sedan föll faktiskt den där muffen ner och täppte till rökgången. Det rykte in förfärligt. Jag visste inte varför, och tillkallade sotaren. Han stöttade upp muffen, och jag kunde fortsätta elda hela vintern. På den vägen är det fortfarande.

Mysan kan nog betraktas som återställd nu. Hon vill UT, berättar hon då och då. Men inte alltför pockande. I morgon bitti får hon sitt p-piller, och sedan får hon bestämma på egen tass.

Jag lånar bild från Kasper i dag också.
Mysan hoppas kanske på något lovande besked
via telefonsvararen...  Klicka gärna på bilden.

6 kommentarer:

  1. Det är så mycket man SKA. Jag tycker att det var en förträfflig lösning på muffproblemet. Jag tror nog att du med ett par armeringsjärn, tillkapade på byggvaruhuset med gaffel som mall, och en liten påse eldfast bruk kan fixa det alldeles själv. Om du tar upp ämnet någon gång med Matte så kanske han är rätt person att göra det på ett bra sätt? Vi gläder oss åt att Mysans ben verkar ha fått vila sig bra nu...

    SvaraRadera
  2. Fruntimmersfiffigt arrangemanag vid muffen!
    Den senaste sotaren var kanske orolig för att gafflarna skulle krokna och du bli kolosad och sövd.

    Roligt att Mysan vilat sig frisk så snabbt!

    SvaraRadera
  3. Roligt att Mysan mår bättre!
    Gafflarna är vansinnigt fiffiga, vad gör man...? Alltid är det nåt som ska tas om hand och fixas.

    Din nya blogg känns behagligare att läsa och kommentera i. Vet inte vad som gör'et, men det har blivit bättre.
    Ha en go' helg!

    SvaraRadera
  4. Pelle - god idé! Tror faktiskt att jag kan klara det själv. Men nog undrar jag lite hur dom tänkte, dom som jag för en massa år sedan anlitade för att fodra in pipan med ett rör. Den var väldigt otät.
    I vår, när eldningssäsongen är över, ska fixa det hela. :)

    Lena - just precis, min idé att palla upp muffen. Sotaren provade snällt mina olika förslag, och gafflarna funkade bäst. Nyaste sotaren VAR orolig för att gafflarna kunde försvagas och jag inte bara bli sövd utan död...
    Men efter tre års eldning visar de inte minsta tecken på försvagning, så de får göra tjänst även i vinter.

    Margus - visst, fram för fiffiga lösningar. :)
    Behagligare blogg - kan kanske bero på varmare färger, för upplägget är inte förändrat. Men EN, möjligen viktig, förändring är att varje inlägg (eller snarare de som görs under en och samma dag) har en tydlig avgränsning. Blir lite mer överskådligt.
    Ha en fin helg själv! :) Har förresten skrattat gott åt ditt "självporträtt"...:)

    SvaraRadera
  5. Hehe, alla sätt är bra utom de dåliga.
    Här var vi tvungna att fixa ny takstege fast den gamla klättrats på i alla år utan olyckor. Har de fått för sig något så måste regelverket följas.
    Mysan myser såå mysigt;-)

    SvaraRadera
  6. Skogsfrun - tror jag skulle klara mig, är ganska säker på att det inte någonstans i sotarlagen finns förbud mot gafflar... ;)
    Mysan var förresten ute hela natten, men har sovit inne i dag. Och i natt ska hon allt få stanna inomhus!
    Hon är himla söt, den där lilla...

    SvaraRadera