lördag 15 oktober 2011

Att känna igen ett drev...

Att känna igen ett drev är något man bör lära sig. Synd att journalister så ytterst sällan granskar sig själva. Jag tror, nej dessvärre vet, att det kunde löna sig. Fast ingen vill väl såga av den gren han/hon sitter på.

Det här inlägget handlar inte om partipolitik. Det handlar om journalisters drevmentalitet, flockmentalitet, oförmåga att i hetsjagandets hetta sansa sig och reflektera. Varje litet gruskorn upphöjs till guldklimp.

Lika trist är att vi "gräsrötter" så lätt rusar efter i samma spår.

Juholt har inte gjort i juridisk mening fel. Dels är allt  öppet redovisat, dels fanns inte de regler pressen hänvisar till tryckta. (Men tre dagar efter"avslöjandet" fanns de plötsligt inlagda på Riksdagens hemsida, okänt (?) av vem.)

Jag försvarar inte bostadsersättningen. Det gör ju inte ens Juholt själv, trots att han menar att han trodde att han gjort allt rätt. Fifflat har han åtminstone inte,  och han har betalat tillbaks.

Alla journalister värda namnet måste ha insett att förundersökningen skulle läggas ner. Men vad betydde väl en sådan insikt mot chansen till jätterubriker? Ingenting.

Jag vill kalla inte minst Aftonbladets drev för ren personförföljelse. Med en fruktansvärt trist genomslagskraft. Tyvärr. Det är den sortens journalistik inte värd.

Observera att jag inte är ett Juholt-fan, jag menar att han schabblat rejält när det gäller politiska utspel. Dåliga rådgivare? Ovilja eller oförmåga att lyssna? Dåligt omdöme? Jag har ingen aning,  men jag menar att det är på DET planet hans eventuella svaghet visar sig och ska bedömas.

Att diskutera politikens inriktning och budgetföljder är något helt annat än att bedriva ren personförföljelse.
Jag tycker alltså att Juholt hittills rent politiskt inte motsvarat de förväntningar man ställt på honom.

Men banne mig om jag vill ställa upp och instämma i stora-drevet-kören!

Den är osmaklig. Om vi har den kvällspress vi förtjänar - då är det synd inte bara om Juholt, då är det synd om oss alla.

Jag letade på nätet och landade på ett par ställen jag aldrig tidigare besökt. Den som vill kan ju läsa själv, här och här.

Det är bra med motvikter. För balansens skull om inte annat.

5 kommentarer:

  1. Förmodligen har vi den kvällspress vi förtjänar. Aftonbladet och expressen läser jag inte ens gratis på nätet. Vill inte av princip medverka till "många läsare" så dom tjänar ännu mer på sin reklam. Det räcker gott med tevens kvällsnyheter. Tror inte att Jugholt försökt få lite extrapengar, utan han är nog ganska normalt slarvig. Både han och Mona borde haft sån självinsikt att de skulle lämnat över sin ekonomi till någon revisor. Förmodligen tyckte dom inte det var viktigt...

    SvaraRadera
  2. Ledsamt att den breda allmänheten oftast är så okritisk att den går på även de mest flagranta medieankor.
    Den mänskliga flockmentaliteten leder till mobbing i alla formmer, man tycker liksom om själva jakten.
    Politiken har numera förminskats - inte minst av SVT - till spel, jippo, pajaseri. Undra på att politikerföraktet ökar. Har påtalat detta för Rapport och Agenda, men de vill liksom vara 'kvällstidningar' i tv-rutan. Noll seriositet numera.

    SvaraRadera
  3. Som sagt, drev gillas inte, men konkurrensen är nog stenhård i pressen, den som gapar högst får sälja mest.
    Jag har avvaktat och dömer ingen på lösa grunder när jag inte känner hela sammanhanget -och vem ska man lita på? Men girigheten är det inget fel på, den blomstrar däruppe där de själva skriver sina regler. Detta förargar mig storligen och rimmar dåligt med den sociala demokratin de förespråkar.

    SvaraRadera
  4. Nu hittade vi ju mattes blogg också. Den ska läggas till på följalistan.

    SvaraRadera
  5. Pelle - jag hoppas att Aftonbladets kommande satsning på nätet i första hand ska slå hårt ekonomiskt. Jag tittar dessvärre då och då, fast det vete katten varför... Och ALDRIG att jag skulle betala för det!!

    Margus - har inget att tillägga! Håller med dig. Och jag hoppas att SVT och SR i det här fallet ägnar sig åt en ORDENTLIG självrannsakan!

    Skogsfrun - för min del önskar jag mig en press som inte strävar efter att gapa högst utan att vara mest att lita på. Vi har för närvarande en "ovärdig" press.
    Girigheten - vet inte om den är större hos politiker än hos näringlivets företrädare. Tvivlar faktiskt på det!

    Cruella - detta var riktigt roligt att läsa. Välkommen, jag och Kasper ju liksom kompar... ;)

    SvaraRadera