torsdag 6 oktober 2011

Blir så trött ibland...

Funderar på om kanske nytt utseende på bloggen kan inspirera mig? Vi går mot mörkare tider, och en lite "stramare" årstid. Jag provar mig fram, så smått. En faslig massa möjligheter Blogger har!

Men vet ni vad jag är riktigt, riktigt trött på, något som rentav gör mig lite beklämd.

Jo, all spam.

Jag har spamfilter aktiverat, men en hel del slinker ändå igenom.

Att jag har vunnit pengar på hur många framförallt utländska lotterier som helst är en sak (jag har aldrig deltagit i dem...).

Att både Handelsbanken, Nordea och Swedbank meddelar mig att det hänt något mystiskt med mitt konto, så att jag måste höra av mig genom att klicka på bifogad länk alternativt genast sända ett nytt lösenord osv osv - det tar jag också med ro.

Nog undrar jag hur den internetanvändare är skapt, som går på sånt. Men uppenbarligen händer det.

De där personerna från något fjärran land, (först ut var ju Nigeria) som tillfälligt vill placera pengar hos mig  eftersom de måste ha ett konto att föra över sina ärvda pengar till (naturligtvis ska jag få en riktigt rejäl dusör som tack för att jag öppnat mitt konto för dem...), de existerar fortfarande. Noterade jag häromdagen.

Det har hänt att jag via Google följt upp vad som står i ett spam. T.ex. brevet från den dödsjuka kvinnan Ellen Heuman

Sånt här berör mig illa. Med i mejllet finns namn och mejladress till hennes advokat, som måste kontaktas. 
Dearly Beloved,
My name is Ellen Heuman a dying woman who has decided to donate what i have to you/church. I am 69 years old; I was diagnosed with esophageal cancer 2years after the death of my husband who has left me everything he owned  ........
I know i don't know you but i have been directed to do this. I wish you all the best and may the good lord bless you abundantly, and please use the money well and always remember to extend the good work to others.Yours in the Lord,
Ellen Heuman
Jag googlade som sagt, och upptäckte att det här brevet har drabbat folk länge. Någon erhöll det i maj, och undrade på ett forum vad han skulle göra!! Var det trovärdigt?

Som sagt, godtrogen ska man inte vara på nätet. Tänk, så många som längtar efter att bedra oss naiva dumskallar.
Riktigt illa är att de antagligen också lyckas, då och då. Annars skulle spam av dem här typen inte existera.

I min bekantskapskrets har jag faktiskt två personer som gått på typ Nigeriabrev. En hann vi hejda (en person med bankanknytning), en annan förlorade hela sin ärvda förmögenhet.

Tror inte någon av dem låter sig luras igen.


5 kommentarer:

  1. Känns betryggande att du inte är typen som går på sånt där dravel. Jag har en del i bekantskapskretsen som då och då skickar vidare alla mail med "Varning, varning!" Öppna inte... eller liknande. Googlar man på sånt får man veta hur många år som de "kedjebreven" skickats till alla i adressboken, fullkomligt utan någon form av kritiskt tänkande.

    Har någon enstaka gång funderat på att göra om bloggen, men avstått för att inte riskera att tappa bort något av alla årens inlägg. Har ju en ganska fantastisk dagbok med bilder från det mesta vi gjort i över fem år. Med min brist på minne är det guld värt. Kommer inte ens ihåg vad du hade för färg på blogggen innan den blev vitprickig, så jag kan inte sanningsenligt säga om det blev bättre eller sämre. Vinjettbilden gillar jag i alla fall...

    SvaraRadera
  2. När vi kom till Sverige i somras låg det vanliga brev adresserade till mig & ett till min make, med samma strul om arv etc..Blää.. Bra att använda papprena att starta kolgillen med!!! :) P.S. Vi får samma strunt mejl ang. bankerna här också, framför allt banker som vi inte ens använder!!! D.S.

    SvaraRadera
  3. Pelle - innan bloggen blev vit- o ljusblåprickig hade den precis samma färger. Bara lite mer som "fält".
    Undrar om jag inte ska skippa bakgrundsbild helt, Eftersom det i allmänhet blir rätt mycket bilder på själva bloggen så blir det lätt bara rörigt.
    Känns som om jag gärna vill ha en enfärgad mörk bakgrund!! (Jag har en dold testblogg som jag lär mig på, det känns nödvändigt.) Det är enkelt att ändra, bara att använda en av bloggers färdiga mallar, allt material finns ju där, det är bara utseendet som ändras.
    Fantastiskt det där att ha en sån minnesbank som du har!

    Kikkan - i Sverige är det olika banker som i perioder råkar ut för att spammare använder deras namn. Just nu är det framförallt Swedbank, tror jag. Mailen har inget samband med om mottagaren är kund i den banken eller inte.
    Ett annat vanligt lurendrejeri har blivit att skicka fejkade fakturor (på papper) till företag. Det lär lyckas rätt bra i många fall...
    Och så förstås dom gamla vanliga typ "Nigeriabreven"...
    En sån värld vi lever i!!

    SvaraRadera
  4. Ja det är kul att leka lite och möblera om på bloggen. Är sjön i din logga din egen? fin tycker jag och hela utseendet vackert och ljust. Själv brukar jag byta efter årstiden och nöja mig med det.

    Spam får jag ytterst sällan eller aldrig, jag använder Firefox webbläsare och har som bekant en MAC;-)

    Alla konstiga mail raderas som skräp utan att öppnas. Man är en misstänksam djäkel, hehe.

    SvaraRadera
  5. Skogsfru Sara - mina spam hamnar oftast direkt i en skräpppostmapp, som jag tömmer direkt med ett (nej, två) klick. Men jag noterar att avsändare ofta är diverse lotterier...
    Enstaka slinker igenom, men raderas omgående även de, inklusive de som utges komma från banker. Enstaka gånger tittar jag dock vad där står, som i det jag refererat här.

    Sjön i loggan är inte "min". Och kanske jag känner ett behov av att så här i höstliga tider boa in mig lite mer, inte bara här hemma utan också på bloggen. I båda fallen är det färger jag ändrar. Framförallt.
    Och möjligheterna på Blogger är hur många som helst. Nästan frustrerande många för den som vill testa det mesta...

    SvaraRadera