onsdag 22 juni 2011

Fascinerande äggräddning :)

Jag tänkte flytta en "igelkott" från stubben, och ta bort den murkna barken. Igelkotten flyttade jag lite - den var ihålig och liksom "hängde" på barken. (Sigge - du kan titta här!)



Som de arbetade, myrorna! Fascinerande att följa, gärna någon enstaka myra. Naturligtvis fick all bark sitta kvar. Hela igelkotten var förmodligen full av ägg, för först  fem timmar (!) senare var det dags för de sista äggen. 

(Blogger strular nu, men jag ska ändå försöka få in även den filmen, med en särskild länk till Sigge.



Men nu ger jag upp!
.

4 kommentarer:

  1. Häftig film, men alltså jag har nästan ingen respekt för myror, visst jag är livrädd för dom, avskyr dom och får stor paniken om jag får dom på mig, jag ser ut som en stressad travhäst i skogen om jag måste stå still (suck för mig haha) men jag har blivit biten och stucken och fasiken hans moster till allt från dessa små kryp, ogillar dom skarpt. Men fascinerad så klart av deras samspel i livet. =).
    Hoppas du får en super bra dag! =)

    SvaraRadera
  2. Först snigel och sedan myror! Man undrar hur detta intresse för det småttiga i livet ska utvecklas? Kul att du tänkte på att använda kamerans videofunktion. Vi hoppas att midsommaren blir trevlig!

    SvaraRadera
  3. De är fantastiska!
    Men jag måste berätta en hundhistoria som inkluderar myror...
    Hörde av en tjej i zoo-affären här om rottweilern hon hade tills för några år sedan, en stor och respektingivande herre som nog kunde säga ifrån vid behov. Men matte hade upptäckt att han vid två ställen på deras vanliga promenadväg tvekade lite och sedan tog ett låååångt skutt. Dock bara snöfria tider. Hon funderade mer och mer och kom till sist på det: det gick en myrstig just där...
    När hon började kolla såg hon i en så'n där "ras-bibel" över rottisar att det stod nämnt där - att de är kända för att ofta vara rädda för just myror! Dessa stora starka tuffa:) (Men de jag känt något mer har ofta varit kelgrisar av stora mått också.)

    SvaraRadera
  4. Jessica - Jag vill helst inte heller ha någon myra på mig - i synnerhet förstås inte nån av dom där små ettriga röda som biter - men dom ÄR fascinerande att studera. :)

    Pelle - Från smått till stort - jag kommer nog att börja filma moln snart, gäller ju att inte liksom fastna... ;)
    Midsommaren blir säkert trevlig - far iväg i morgon bitti. Ha det riktigt gott själva!

    Eva - egendomligt med den rasegenskapen - att vara rädd för myror. Så lustigt.
    Rottweilern är verkligen respektingivande, men jag har faktiskt aldrig känt någon. Men jag har hört att dom just kan vara väldigt gosiga. Också.
    Ha det nu så gott i midsommar!

    SvaraRadera