söndag 12 juni 2011

Skräck, översvämning och vita blommor

Skräck! Ren och skär skräck. Stackars lille Kasper, I natt, eller snarare tidigt i morse drabbade naturens blixt och dunder honom. Mina försök att lugna och trösta misslyckades totalt.

Men så kom jag på - sade åt honom att hoppa upp i min säng. Längst in vid väggen placerade sig det skälvande knytet, jag bredvid honom och täcket över hans huvud. Han slutade "hässja", flämtandas. När hela jag också kröp ner under täcket och tryckte honom hårt intill mig dämpades även darrandet.

Men så fort jag lyfte litet på täcket för att ge oss båda luft började han skälva igen. Och flämta.

Och jag kände hur starkt vi hör ihop, min lilla virrhjärna och jag. Och jag vet hur vi kommer att tillbringa nästa nyårsnatt. Dvs timmen runt tolvslaget.

Himlen inte bara lyste och dundrade, den öppnade sig - och när jag senare klev ur sängen på riktigt visade det sig att "glasrummet" översvämmats!

Jag svabbade upp två fulla hinkar!!!!

Och pelargonernas blommor - de skelett som återstod - har jag brutit bort. Bra att i alla fall ett par pelargoner stod under tak. T.ex. min "hängpelargon" - här rättvänd.


Ute är det friskt och skönt. Härliga 21 grader. Det går att andas både ute och inne. Och att glädjas över nattviolerna.


Nattvioler doftar på natten. Och vita blommor lyser, när de blå och röda försvinner och tillsammans med allt bladverk bara blir obestämt mörka. 

9 kommentarer:

  1. Inte trösta rädd vovve! Leka, och distrahera med favoritgodis och framför allt inte visa sin egen ev. rädsla. Det hjälper visserligen inte alltid men värt att pröva:-)

    Regnet var väl en välsignelse hos er som torkat länge, här har vi nog fått sammanlagt 100 mm på en vecka och översvämning/flod in under ladans golv och ut på logen där hästarna har nattläger. Stupränna är av nöden och ska grejas i veckan.

    Nattviolens doft är så ljuvlig och kan kännas långa vägar. Har du dem på tomten?

    SvaraRadera
  2. Såg Sigges/Helenas tips hos Kasper, hoppas att det kan hjälpa!
    Jag hör till dem som faktiskt gillar åska... (Särskilt nu när jag bor med en hel del ledare i närheten...) Här har vi dock inte haft någon nu. Och definitivt inget regn att tala om! Plattorna utanför såg i morse ut som om det kommit 5 droppar kanske:(

    SvaraRadera
  3. Oj, så otoligt dramatiskt.
    Har Kasper blivit skrämd tidigare
    av starka ljud?
    Det brukar oftast vara så och då
    bara fortsätter eländet för de
    stackars djuren.

    Som du kanske såg så har jag
    tidigare grattat dig till din nya
    sajt, så det behöver jag kanske inte
    göra igen nu då?! :)

    SvaraRadera
  4. Skogsfrun - jag lovar! Sex år med Kasper har lärt mig att han INTE går att distrahera med NÅGONTING när han är fullständigt ifrån sig av skräck. Med godis minst av allt! Tro inte att jag inte har försökt!!
    Fyrverkerier och åska rakt över oss kombinerad med blixtar som inga gardiner kan stänga ute har jag nu för första gången lyckats tackla med viss framgång. Tillsammans med Kasper under täcket och hållande honom just hårt. - Tycker det är en stort fall framåt.
    Nattviolerna växer under en stor, åldrad och delvis silvrig en, tre-fyra meter in på tomten från infarten. Kanske 10 meter från huset! Sånt är lycka.
    .
    Eva - jag gillar inte åska, men är inte rädd. Dock har både träd och hus i området skadats allvarligt av blixtnedslag, så ofarligt är det inte. De flesta sladdar inklusive huvudledningen till telefonerna dras ur sina kontakter och jack.
    Dock var jag helt oförberedd på att glasrummets dörrar inte skulle klara påfrestningen.
    .
    Pica - Kasper har alltid varit rädd för både åska, fyrverkerier och även skott. En upplevelse med fyrverkerier en valborgsmässoafton för några år sedan har gjort det etter värre. Men nu tror jag vi kan klara det hjälpligt, när jag äntligen insett att avledande manövrer snarare förvvärrat än hjälpt.
    När åskan bedarrat ville han självmant hoppa ner ur sängen. Lugnt och fint!
    Och nej, du behöver inte gratta igen, hehehe...
    Men jag saknar att inte kunna kommentera direkt under varje inlägg, som jag gjorde i gästboken. - Hoppas du har det bra, vännen!!!

    SvaraRadera
  5. Tack och lov har Ludde hittills klarat åska ganska bra. Raketer och smällare gillar han inte, men vi håller oss inomhus i smällartider om vi kan. Några nattvioler har inte hittat hem till oss, så jag är riktigt avundsjuk på dig och din en. Gläds åt att du äntligen fått "rätsida" på stående bilder...

    SvaraRadera
  6. Usch förstår om du inte hade en angenäm natt. Här bryr vi oss inte så värst mkt om åskan går. Däremot gillar jag inte smällare, så är det bara. Men det är jag ju inte ensam om har jag förstått.
    Hoppas du fått sova bättre i natt.
    Här har det kommit ynka pytte regn, men det är i alla fall svalare ute och fläktar skönt.

    SvaraRadera
  7. Lilla kasper då.. jobbigt att vara så rädd men skönt om ni kanske hittat ett sätt att iallafall hantera situationen på. Kanske är han lite som Tim att hos matte är man TRYGG när man hamnar i en obehaglig situation? (dock är Tim tack och lov inte det minsta ljudberörd). Måste vara jobbigt när dom blir så där riktigt rädda, man kan ju liksom inte styra över åskan och det är svårt att komma åt dom för att lugna.

    Hoppas ni slipper allt för många tuffa åskvädersnätter framöver...

    För övrigt måste jag säga att bilderna på ekorren på kaspers sida var helt bedårande!

    SvaraRadera
  8. Toppen att du hittat ett sätt att få Kasper lite mindre rädd. En underbar känsla att det är DU som är tryggheten. Minns de nätter jag och stövaren Klinga tog oss ut till bilen och körde planlöst hit och dit. Hennes rädsla smittade mig men i bilen mådde vi bra.

    Fina kyrkor! Den rosa speciellt. Modig församling, eller tradition, att välja en annan färg. Här i väst är alla kyrkor envist vita. I Småland har en del fått inslag av varmt gult i det vita.

    Nattviolerna, tänk på dem om du får för dig att flytta. Trist med pelargonierna(de gamla?, men dom kommer väl igång igen med nya fräscha skott.

    Kommentarerna? Du kan kanske göra ett samlat svar, med start Pica: Wille: Pelle: osv. Så blir det nästan som tidigare. Ett svar till alla spretande inlägg? Oh nej!

    SvaraRadera
  9. Pelle: jag har provat lite nu, och med lillkameran funkar det utan problem. Men inte med systemkameran. Men om jag "vänder" redan i "Utforskaren" så funkar det visst - krångligt? Javisst!! :)
    .
    Wille från Kasper: Himla skönt för dig att inte vara skraj för dunder och brak. Och konstigt ljus på himlen. Där ska bara finnas sol och måne!
    .
    Anna med flock: Visst var lilla korren helt underbart söt! Även om den blir en riktig rövare med tiden. Men det blir ju strängt taget katterna också. Som med förkärlek äter upp så korreungar!
    .
    Lena: Jag tyckte också att det kändes så fint med Kasper och mig i sängen. Annars vill han egentlgien aldrig ligga där, och det här var absolut första gången han velat vara under täcket!!
    När det gäller pelargonerna så satsar jag på sticklingar och nya fräscha exemplar till nästa år.
    Tror jag ska försöka följa ditt råd när det gäller kommentarer. :)

    SvaraRadera