onsdag 14 augusti 2013

Avocadofilosofi

Avocado - köpa två för 15 eller fem för 22 kronor?

De fem ligger förstås i ett nät, de två får man välja själv. Och de är i alla fall lite större. Jag tar två! Väljer noga.

Hemkommen blir besvikelsen stor. Den som verkade nästan ätmogen provades först, tänkte att jag inte vågade låta den ligga längre.
Den var redan totalt oätbar. Brun och läskig. Den andra var knappt ätmogen, men åtminstone inte härsken.



Köper förstås nätvarianten nästa gång. Fyra fina en oätbar. Eller kanske två eller tre oätbara...

Nästa "två för 15 kronor", helt perfekta båda två. Då och då.
Nästa nätvariant likaså, fem perfekta, blir ätmogna i precis lagom takt. Eller inte...

Så här håller det på, har gjort i många år.

Besvikelser varvas med glada nästan-överraskningar.

Slår mig just att avocados, de är som livet självt. Man provar än det ena, än det andra. Med ofta lika oförutsägbart resultat. :)

2 kommentarer:

  1. Skönt att höra en som har samma erfarenheter som jag. De är helt omöjliga att avgöra mognaden på. Har också fått en brun läbbig sak i år. En del säljs i förpackningar med "garanterad mognad" - har själv sett dem. Men jag satsar ofta på lång förvaring i kylen, vill ha tillgång längre fram. Inte säkrare det, men man är ju optimist ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Berit Elisabet16 aug. 2013 18:28:00

      De som säljs som "ätmogna" har jag aldrig vågat mig på. :)
      Att döma av bergen i butikerna så finns det gott om avocado-optimister i världen. För det är nog inte bara du och jag som råkar ut för bruna, härskna obehagligheter.

      Radera