måndag 1 augusti 2011

Gädda eller inte gädda...

För några veckor sedan frågade en granne om jag ville ha en gädda, till mina katter - den hade legat nästan ett år i deras frys. En gåva. De ville inte ha den, men tyckte sig inte kunna tacka nej (känns mönstret igen...).

Nu skulle fiskaren komma på besök ett par dar - och tänk om han råkade öppna frysen och få se att gäddan fortfarande låg där...

Bilden är lånad från Fotoakuten.

Jag ville väl egentligen inte heller ha den - vet inte ens om katter ska äta rå gädda. Förmodligen inte.
Gäddan kom. Den var stor. Hel. Såg grym ut. Upptinad. Var skulle jag göra av den?

- Jag lägger den i vedboden, sa jag käckt till givarinnan, och det som eventuellt är kvar om ett par dar kastar jag.

- Men ska du inte koka den först?

- Jo, det ska jag kanske...  

Jag stirrade gäddan i ögonen ett stund, den såg som sagt enormt både stor och grym ut - och sen lindade jag in den i ytterligare ett par plastkassar och trängde in den i min frys!

Klart den är oanvändbar nu, tinad och omfryst - men på torsdag kommer sopbilen! Och då finns gäddan i soptunnan, i en grön kompostpåse.

Undrar om jag ska berätta för snälla grannarna att jag visade mig vara precis lika otacksam som de. :)

3 kommentarer:

  1. Katterna hade nog gillat gäddan men oj va ben den fisken har, du hade nog måst rensa. Våra missar äter inget annat än fisk nu, vi köper djupfryst och skär i bitar och serverar rått. Burkmaten nobbar de men vill antagligen ha lite omväxling till det vilda de fångar.
    Grannsämja är viktigt, somt får man låtsas svälja;-)

    SvaraRadera
  2. Helt riktigt gjort! Gädda ska ätas färsk! Kokt med färskpotatis och pepparrot. Gärna tillsammans med Ludde och hans husse...

    SvaraRadera
  3. Berit Elisabet2 aug. 2011 23:14:00

    Skogsfrun - visst visade katterna intresse, innan eländet hamnade i frysen igen. Men nej - färska småmörtar och sånt kan de få, råa, men ingen gädda! Ska bli skönt att bli av med den!
    Mina katter käkar torrfoder, som komplement till det de hittar ute (och det är en hel del, tror jag!)

    Pelle - det skirade smöret då, det hör ju också till! Åh, va gott och trevligt det låter!
    Vet du, jag gillar fisk, men är en sån där trist typ som är jätterädd för ben som fastnar i halsen. Så jag rensar och rensar och rensar, innan festen kan börja!

    SvaraRadera