måndag 15 augusti 2011

Bara en katt

I all välmening saboterar snälla grann-grannen min strategi, som jag redogjorde för igår. Å andra sidan hade den ganska säkert misslyckats ändå.

Lilla gravida katten (som förhoppningsvis fortfarande är gravid och ännu inte nedkommit) har helt enkelt inte för avsikt att presentera sig för mig. I kväll hade hon inte heller rört maten jag gav henne i morse. Får se hur det ser ut i morgon bitti (dvs idag...).

Kasper beskriver lite närmare.

Har idag (dvs i går) stiftat upp ett nytt anslag, i A4-format. Ett som syns bättre. (Inte särskilt snyggt, men som sagt, det SYNS!)


Ibland känns det nästan absurt - i media matas vi med världens elände, och det är ju bara hur fruktansvärt som helst med dödandet i t.ex. Syrien, med alla inte minst barn som svälter ihjäl i Afrika, alla som torteras i olika fängelser världen över  osv osv. Och i dag vallades massmördaren på Utöya.

Och jag ägnar mig åt att försöka bistå en katt. Vill inte att kattungar ska svälta eller frysa ihjäl.

Men jag förstår mig. Även små liv är liv. Jag kan inte fara iväg till Afrika och göra nytta. Och jag har inte en fet plånbok, faktiskt tvärtom. Men jag har en hemlös liten katt i min närhet. Förmodligen ett offer för någons bristande empatiska förmåga.

Bara en katt...

Alla som haft förmånen att få leva tillsammans med ett husdjur, förstår nog hur jag både tänker och känner. En katt är inte alls ett "bara". En hund är inte heller ett "bara".

Tar vi till oss ett husdjur, då påtar vi oss ett ansvar. Ansvar för en levande varelse. Om någon sviker detta sitt ansvar - ja visst är det väl då en skyldighet för oss andra att försöka gottgöra? Att ta vid. Inte för den ansvarslösa personens skull, utan för offrets. Det värnlösa och oskyldiga djuret.

Som tur är handlar de flesta av oss rent instinktivt, vi vill bara hjälpa! Utan en massa överväganden för och emot, utan "logiska" resonemang. Bara för att vi känner att vi vill.


5 kommentarer:

  1. Synd med grannen som inte riktigt vill förstå.
    I övrigt så tycker jag inte att man riktigt kan jämföra de stora sakerna med denna situation. Om inte annat så för att jag är övertygad om att de som har förmåga att bry sig om och göra vad de kan för en liten katta har lättare att göra gott även för människor. Jag vet att det muttras ibland att vissa bryr sig mer om djur, och de finns säkert, men i de allra allra flesta fall tror jag det är fel. Man kan ju bry sig om mer än EN sak! Godhet hör ju till de där bra sakerna som bara blir mer ju mer det "används"!;)
    Hoppas bara lilla frun inser vad det är frågan om. (Den 4-benta alltså...)

    SvaraRadera
  2. Du har ett hjärta av GULD! Annonsen är suberbra och är det någon som "äger" kattan hör dom kanske av sig. Du har gjort allt rätt! Utom att sätta dig vid buren. Den här damen är vaksam och anar oråd inför alla nyheter.
    Ring till Katthemmet och be om råd!
    Dom har också kattfällor att låna ut. Eller har du redan gjort det? Jag har lärt mig så mycket av vårt nära katthem, när det gäller att fånga skygga katter.
    Ge henne mycket mat, gärna blötmat som doftar förföriskt. Hon kanske aldrig ätit torrfoder. Det ska löna sig att komma just dit!!
    Fösök komma med mat på bestämda tider så lär hon sig det. Och låt henne äta i fred. Med en kattfälla är det sedan en enkel match, när du väl matat in henne. Vanlig bur smiter de snabbt ur.
    Ha tålamod! Föder hon ungarna tar hon så småningom med sig dem till matstället.
    Ett stort lycka till!

    SvaraRadera
  3. Undrar vilka katter du skulle fånga om du fick låna en kattfälla. Förmodligen inte rätt katt i alla fall. Jag säger bara: Lycka till!

    SvaraRadera
  4. Berit Elisabet15 aug. 2011 16:20:00

    Eva - Fyrbenta "lilla frun" äter maten jag ger henne, men aldrig när jag är där.
    Jag håller helt med dig. Det var ungefär precis så jag menade, i mitt inlägg. Kunde väl göra en längre utläggning, men jag tror du förstår vad jag menar ändå. :)

    Lena - lilla katten kryper gärna in i buren och äter, skålen flyttar jag successivt längre in, nu står den vid bortre väggen. Buren står på den plats där hennes självvalda familj brukar ge henne mat, så hon är van. Jag tänker väl mest att hon ska vänja sig vid att se mig där, och med tiden acceptera även mig.
    Jag kollar och fyller på morgon och kväll. (Tack för mejl, jag hör av mig!).

    SvaraRadera
  5. Berit Elisabet15 aug. 2011 16:57:00

    Pelle - jag skulle fånga rätt katt, tror jag. Längst inne på verandan på den plats där lilla katten tidigare fick mat av sommarfamiljen, medan dom kliade henne i nacken! Men jag vill inte att hon ska få kattungar någonstans där alla möjliga djur stryker omkring, inklusive räv! Usch!

    SvaraRadera