torsdag 4 augusti 2011

Bara en lugn och stillsam dag

Ett gott råd - lämna aldrig kvar en färgad kom-ihåg-inköpslista i fickan när du stoppar ett par vita brallor i tvättmaskinen!




Eftersom jag inte kan ha just några blommor på tomten får jag försöka placera en och annan på altanen. Detta är en helt ordinär pelargon, inte särskilt stor, som stått inomhus ett par år. Jag planterade den i en STOR kruka på altanen för en tid sedan, gödslade upp med hönsgödsel först!


I dag försökte jag räkna blomstjälkar, men gav upp vid ca 50!
Den är enorm, ska förstås ta sticklingar.


Här ännu en pelargon som inhus i vanlig kruka aldrig blir särskilt stor- men här...!! (Blue wonder heter den.)



Några stilstudier på Petrus, där han ligger och njuter i solen, precis utanför yttertrappan, på "berget".  




Men så plötsligt ser han ut så här...



...och här är orsaken! Filip!!! Ett par meter ifrån, i gräset!
Då blir Petrus sur. Riktigt sur.
Filip lomar iväg och Petrus kan återgå till att njuta.

Och i soptunnan ligger gäddan, som hamnar i kommunens kompost i morgon!
Skönt. Den kändes otäck!!!
Som vanligt klickbilder.
.

6 kommentarer:

  1. Vilka underbara pelargoner Du har. Jag har knappt några plantor o mina krukor i år, i.o.m. att vi var i Sverige c:a 5 veckor. Vi har underbara grannar, men jag tycker jag ber den för många gånger att vattna. Är så tacksam att de tar hand om mina krukor med "tomtar" i. Ingen vidare värme när vi var bortresta, men nu äter vi egna tomater dagligen. Regn hälsningar från ett svalt London// Kikkan. P.S. Hoppas "sop-gubbarna" fick med sig gäddan idag D.S.

    SvaraRadera
  2. Åh vilka luvliga pelargoner...önskar att jjag hade lite gröna fingrar!

    SvaraRadera
  3. Häftiga pelargoner. Gunilla fick ett par stora Mårbackapelargoner igår när barn och barnbarn kom och firade att operationen gått bra och att hon var hemma igen. Synd på gäddan, men nu kommer den till nytta i alla fall. Tänk att Petrus inte riktigt accepterat Filip och Maxi efter så många år. Mycket man inte förstår i djurvärlden...

    SvaraRadera
  4. Kikkan - några har jag planterat i riktigt stora urnor, sådana som jag inte kan ta in. Med massor av jord och gödsel blir de så där! De jag övervintrar ser betydligt ynkligare ut. Ska ta sticklingar, måste skynda mig!

    Cruella(s matte) - de pelargoner jag har inomhus eller i normalstora krukor ser inte alls ut så där! De här stora lär jag faktiskt inte ens kunna ta in och övervintra. Jag tror faktikst inte att mina fingrar är ett dugg grönare än dina! :)

    Pelle - Mårbacka är härliga!
    Gäddan var ju passé redan när jag fick den, och det känns skönt att äntligen vara av med den!
    Petrus och de två andra kan samsas på farstubron när de väntar på att jag ska komma hem, och de kan ställa sig i nån sorts gemensam matkö. Men där tar det i princip stopp. Om det inte är ca 20 minusgrader ute...
    Som du säger - det är mycket man inte förstår när det gäller djuren.
    Eller också är de lite som vi - en del gillar man, andra inte... ;)

    SvaraRadera
  5. Petrus är väldigt charmig, hur gammal är han nu? Hönsgödsel får man försöka skaffa och sätta fart på pelargonerna med, de svarade ju enormt på det!

    SvaraRadera
  6. Berit Elisabet6 aug. 2011 23:55:00

    Skogsfrun - Petrus är 12 år! Inte klokt, vad tiden går!!!
    Hur länge har förresten du och jag haft kontakt nu? Måste också vara en oherrans massa år... ;)
    Hönsgödsel finns granulerad överallt där dom säljer jord och växter. Fast jag använder den aldrig till växter inomhus - för då kommer garanterat dom där jädrans små flugorna!

    SvaraRadera