fredag 7 december 2012

Advent?

Saknas skrivinspiration kan man ju alltid ändra lite färger och sånt på bloggen. Och återanvända förra årets decemberheader.

Den riktiga adventsstämningen vill inte infinna sig. Visst har jag ljusstakar i fönstren, och visst har jag hängt upp min lilla röda stjärna i glas. Och visst ståtar naturen med ett vackert vitt snötäcke (som kräver en massa skottning, även om "snöängeln Matte" plogar gårdsplanen).

Kan det bero på att jag varken har några hyacinter, azaleor eller amaryllisar?  Den cyklamen jag köpte har i vanlig ordning gått hädan. Det gör mina cyklamen varje år, inom högst 10 dagar. Men man vet ju aldrig, ett vackert år så kanske...

När jag får ut bilen (det funkade inte i dag heller) så ska jag nog ge mig ut på blomstershopping!

Kanske också skaka snön från någon liten gran och tall och en och ta in ris.

Men först ska jag sova. En förhoppningsvis god sömn.

Tror förresten jag ska ta och fundera lite över livet också...

Jag tror jag håller på att bli förkyld! Näsan börjar rinna och halsen raspar. Aha - det är därför adventsstämningen inte är på topp...

Så bra! Med en förklaring, menar jag. Fast blommor ska jag köpa i alla fall!

3 kommentarer:

  1. Jaså, du testar idogt dina cyklamen. Här tas död på det mesta i den vägen - beror nog på att vi håller hög värme inne om vintern. Men vi brukar klara amaryllis och hyacinter till julen.
    Fin liten stjärna!

    SvaraRadera
    Svar
    1. I mitt hus varierar värmen stort. Varmt i mitten där kaminen finns, svalare i periferin. BORDE passa cyklamen utmärkt. Periferin alltså. Men nånstans fallerar det. Eller snarare, fallerar jag...
      Stjärnan ÄR fin, jag är väldigt glad för den. Det är den enda grej jag har svårt att ta ner när helgerna är över.

      Radera
    2. Berit Elisabet8 dec. 2012 00:55:00

      Här har jag "fallerat" igen, ser jag. Även om huset är Kaspers också, så är det JAG som inte klarar cyklamen... ;)

      Radera