söndag 3 juli 2011

Skator - njae...

När jag far bort över ett par nätter ser jag till att det finns gott om mat utomhus, för katterna. Och vatten. Jag vet att fler än mina egna brukar hitta maten, så jag är helt inställd på att under tre-fyra dagar föda hela traktens katter.

Här är Petrus vid katternas normala matskål. då den är fylld brukar den räcka i tre-fyra dagar - de hittar ju födan även ute i "det vilda".

Den här skålen rymmer alltså MASSOR, då den är fylld. En rågad skål fick sin plats på farstubron, lätt dold, i en hylla. En annan lika stor på altanen, i en hörna under ett bord. En tredje också på altanen, rejält dold (men visad för katterna) bakom en kruka under en stol.

Vid hemkomsten var skålen på farstubron nästan halvfylld. På altanen däremot var båda tomma. Minutiöst tomma, mina katter lämnar ALLTID de minsta bitarna kvar. Alltid.

Kanske fler katter hittat hit, men framförallt skatorna! Fågelskit lite överallt. På altanräcket, borden och stolarna. Och förstås på golvet.

Storstädning. Rent och snygg igen. Då.

Inte nu.

Dom rackarna återkommer med jämna och ojämna mellanrum. Kollar läget och rentav KRÄVER mer mat!

Dom får ingen!.


6 kommentarer:

  1. Det har sina sidor att vara djurvän. Man MÅSTE inte vara skatvän, även om de har sin plats i naturen. Kanske de är lite FÖR påträngande och "tjuvaktiga". Själva håller vi på för fullt med att rädda alla bigarråer som i stort sätt mognat på en gång. Vi provade ett ebkelt recept på körsbärssylt idag, och efter provsmakning på varsitt kex bestämde vi oss för att koka sylt på resten i morgon.

    SvaraRadera
  2. Ha, ha, skatorna har överlistat dig! Vi brukar sätta vatten och matdepåerna i garaget och i vedboden. Där finns oftast lite mat för att katterna ska lära sig att hitta dit och när vi åker bort är det rågade skålar.

    Jag väntar ivrigt på att den gamla vita Agapanthusen ska slå ut sina 17 ! knoppar. Den lilla blå har 7, rekord för båda.

    Och värmen fortsätter.....

    SvaraRadera
  3. Pelle - Dom är himla skrikiga också, skatorna. De första åren här i skogen fanns inga, men vartefter granar fällts och lövträd tagit över och fastboende flyttat in, så har de hittat hit.
    Lycka till med bigarråkoket! Åh, så jag önskar att det träd som vi planterade här för 20 år sedan hade tagit sig! Men det gjorde det inte. Men jag ska nog ta mig en sväng till den där bigarråskogen igen, endera dan. Om jag hittar dit igen...


    Lena - det har dom! Överlistat mig, alltså. Men nu har jag lärt mig. Det blir vedboden hädanefter, tack för tipset. Jag har inte tänkt längre än till altan och förstubro, eftersom det är där katterna ofta sitter och ligger, även när jag är hemma.
    17 knoppar!!!! Klart du väntar!!! Jag måste bestämt börja sköta om min lite bättre - jag har bara 8 på min stora blå!
    Men hos mig fortsätter INTE värmen. Riktigt kylslaget skönt idag!

    SvaraRadera
  4. Vad är det för trevlig kattmat?

    SvaraRadera
  5. Örter! Spännande, men inte lätt, eftersom jag aldrig får veta HUR mycket/litet som är lämpligt lagom dos.

    Har Örtagubben med lite måttangivelser?

    SvaraRadera
  6. Berit Elisabet8 juli 2011 23:54:00

    Svaret blir både ja och nej. Till teerna tar man väl "på känn", och låter dra som "vanligt" örtté.

    Ibland ger Örtagubben lite närmare anvisningar.

    Här handlar det ju inte om syntetiserade, starka och ensidiga "preparat", utan naturliga ämnen i naturliga sammanhang, och de har använts i folkmedicinen hur länge som helst! I sekler.
    Jag tror faktiskt inte att det är kvantitet det kommer an på, utan kvalitet.
    Dessutom är jag övertygad om att med sunt förnuft kommer man väldigt långt - och det är ju något du verkligen är i besittning av!
    Tycker du ska försöka få tag på det lilla häftet någonstans,

    Mitt ex är från 1962(tredje upplagan) och då kostade den 4:50!!! Står det tryckt.

    SvaraRadera