onsdag 6 juli 2011

Bra att veta :)

Dagens lärdom - ska du plocka pepparmynta och en eller annan nässla råkat hamna bland myntan så ska du inte ta ett rejält tag om nässlan, i tro att den är en mynta!

Det är den inte!

Det har den hållit på att tala om för mig i åtskilliga timmar.
Helt onödigt, jag fattade omedelbart skillnaden.
 (Det är inte jag som tagit bilden, den är lånad, som det ju heter.)


Jag fortsätter att låna. Text nu. Ur "Örtagubbens 25 underbara läkeörter". Från 1962.
Brännässlan är allmänt utbredd över hela landet. Den är välkänd för sin egenskap att bränna vid vidrörandet. Den besitter denna egenskap för att beskydda sig mot utrotning. Med sina många goda egenskaper, som den begåvats med, skulle den eljest löpa fara att på kort tid bli fullständigt utrotad av de växtätande djuren.
Och så följer en uppräkning av alla goda egenskaper - nässlan är t.ex. rik på järn, verkar blodrenande,  uppfriskande på kroppens alla organ, har använts mot njur- och blåslidande, stenbildningar etc. Dessutom har växten blodstillande verkan vid lungblödning (!), näsblod, hämorrojdblödning, mag- och tarmsäcksblödningar.

Skriver alltså Örtagubben. Nog för att jag gillar alternativ, men det vete katten om jag skulle våga lita till nässlan vid blödande lungor och mage...!

Men bortsett från det extrema så är det en trevlig bok, och gammal kunskap om medicinalväxter ska sannerligen inte föraktas. I själva verket är det ju den som ligger till grund för skolmedicinen.

Skolmedicinen som av någon anledning hävdar att syntetiskt framställda efterhärmningar är oändligt mycket bättre en de naturliga förebilderna.

Jag googlade och upptäckte att boken fortfarande finns att köpa. :) För nästan inga pengar alls!

(Och så har jag och Kasper plockat kantareller.)

8 kommentarer:

  1. AJAJ! Jag tror nog att du redan visste att man INTE kan greppa nässlor ostraffat. Mot nässelstick baddar vi Vademecum på så det går över snabbare. (Eller i alla fall känns mindre) Hjälper mot kliande myggbett också.

    SvaraRadera
  2. Mot klåda o sveda från brännässlor använder du med framgång honungs eller kådsalva.
    Hjälper snabbt som attan!
    Undrar varför den där boken som jag VILL HA för tillfället är slut????
    Skit, nu blir det till att bevaka när den dyker upp igen.

    SvaraRadera
  3. Nässlor är konstaterat mycket ja bästa mineral källan mm mm. Både jag och hästarna diggar den och RR går med lien var och varannan dag på nässelskörd. Utrotning är det inte frågan om här, vi slår och nya skott poppar upp som manna från himlen;-)
    Spara ett nässelbestånd och dess fjärilar kommer att älska dig;-)

    SvaraRadera
  4. http://www.luontoportti.com/suomi/sv/kukkakasvit/nejlikrot

    De goda råden duggar tätt som ett vårregn! Här är ett till.

    Har du Nejlikrot i din mångfaldsträdgård? Släkt med humleblomster, kolla länken.

    Gnugga ett färskt blad mot brännstället eller myggbettet - puts väck på några minuter.

    Ett stilla regn gör vår trädgård till en doftnjutning från kaprifol, roser, luktärtor, fläder och den sista schersminblomman.

    SvaraRadera
  5. ps jag har inga råd mot nässelsveda, blir bränd av och till men det går ju snart över. Värre är det med myggbett!

    SvaraRadera
  6. Berit Elisabet7 juli 2011 22:21:00

    Pelle - tack för tipset, ska undersöka jag tror att jag har både Vademecum och en annan grej som lindrar. Heter Combudoron. Om utifall att jag skulle göra om fadäsen, menar jag. :)

    Helena - sätten är många och knepen ännu fler, sägs det ju... :)
    Kanhända att boken finns någon annanstans, googla!

    Skogsfrun - nässelvatten är ju ett beprövat medel för att få både friska och kraftfulla växter. Känner trädgårdsmästare som i princip inte gödslar sina prunkande grödor med annat!

    Lena - kan säga att nu går det nog inte längre att kalla min tomt för trädgård... Håhåjaja - mina få rosenknoppar är också mums för rådjur, och rabatter har jag ju inga, numera. Nej, jag bor i en hasselbacke!
    Humleblomster har jag, jag ska gå på jakt och kolla om där finns någon nejlikrot också! - Låter däremot ljuvligt, när du beskriver DIN trädgård! :)

    SvaraRadera
  7. Min trädgård? Kallar den park, oskött sådan, sk. naturpark. :) Det som vill växa får göra det på de andras bekostnad. En radda med pelargonier i regnskydd längs husets långvägg och några violer får räcka. Men toppklockor och blåklockor skulle jag gärna vilja ha!

    SvaraRadera
  8. Lena - Pelargonier någon annanstans än på min altan - inte att tänka på! Annat än som rådjursföda förstås...
    Både toppklockor och borstnejlikor och naturligtvis blåklockor m.m. lever helt sina egna liv. Placerar sig både hur och var de vill. Och dom VILL, faktiskt. :)
    Jag har gett upp all ans utom lite grästrimning ibland. Här och var...

    SvaraRadera