torsdag 7 mars 2013

Spännande med grytor

Lustigt, jag har ju varit vegetarian tidigare under många år. Visst minns jag den mat jag lagade då, men den jag lagar nu och framgent kommer att laga är annorlunda. Och roligare.

Råvarorna är många fler. Fantasin större. Recept och inspiration både i litteratur och på nätet går inte att jämföra.

Jag minns när man på en bra och väletablerad Stockholmskrog kunde få kommentaren "hehe, försök med blommorna...". Jag minns också kockars bekymmer. För övrigt blev resultatet ibland helt enkelt bara en uppvärmd "grönsaksblandning", dvs ärter och tärnade morötter. Plus en tomat.

Tänk, vad några få decennier kan göra. En så helt förändrad matkultur som nu råder. Och tänk, så annorlunda synen på vegetarianer blivit.

Jag har varit på väg hit i flera år.

Nu roar jag mig. Vad allt kan man t.ex. inte göra av en eller ett par "grundgrytor". - Oh, massor! 

En gryta räckte i tre dagar. Tomatpuré, créme fraiche och riven parmesan blev gott. Att i stället smula i fetaost och lite soltorkade tomater och oliver gav förstås en helt annan smakupplevelse. Cashewnötter, banan, lime och lite honung och en liten doft curry gav tredje dagen ännu en helt ny gryta. Bananen kunde säkert ha bytts mot äppeltärningar.

Sen är det ju det här med alla "nya" spännande kryddor som numera används. Att utöver t.ex. rosmarin, dragon, timjan, salvia, oregano, vitlök, färsk ingefära etc upptäcka kanel, koreander, spiskunmmin, kardemumma, kokos osv, det är jätteroligt. Tror jag ska köpa mig en kokbok med indisk mat.

En hel del salsor, chutney och liknande finns att köpa färdigt, det har jag ännu inte hunnit prova. Men jag vet ju att väldigt mycket blir godast när man gör det själv. T.ex. majonäs, pesto, hollandaise...

När jag provat mig igenom grytorna ska jag testa soppor. Med bl.a. kokosmjölk.

Men i går åt jag stekt fisk med citron, potatismos och kokt persiljerot med smör. Veterligen har jag aldrig förr ätit persiljerot! Gott, som tillbehör. Jag tänker fortsätta att äta fisk ibland.

Förresten så är det också väldans gott med "bara" ungsbakade rotsaker och en smarrig sallad!

Bäst att påpeka att jag i allt övrigt är precis samma person nu som för några veckor sedan. :)

6 kommentarer:

  1. Tja, inte tror jag att det går någon nöd på dig! Kan bli roligt att kanske sätta lite mer ätbart i gröna rummet. Gunilla har satt vanliga gula ärtor i en kruka och en vecka senare äter vi ärtskott på mackorna och som garnering på diverse rätter. Du får väl variera fisken med lite skaldjur också. Indisk kokbok blir nog spännande för där finns mycket olika smaker att laborera med.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Berit Elisabet8 mars 2013 00:50:00

      Tack för tipset - kan nog peta ner ett och annat i nån kruka jag också. Måste först bara röja upp lite därute i gröna rummet.
      En smarrig räkmacka kan jag fortfarande tänka mig, och jag har recept på en riktigt god fiskgratäng med räkstjärtar. M.m.
      Fast mest blir det "riktigt" vegetariskt.
      Jag trivs med det, och som du så riktigt påpekar - någon nöd på mig går det sannerligen inte! Tror jag ska ta en interiörbild från kylskåpet. :)

      Radera
  2. Det blir mer variation med vegetarisk mat -och roligare -och färggladare! :-) Man upptäcker hela tiden nya saker. För min del senast matvete istället för det näringsfattiga riset. Har slutat blanda quorn i grytorna, det blir bra ändå. Gratänger är tacksamma om man äter ägg som jag. Kolla Jävligt gott, en del bra recept där, länk på min sida.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Berit Elisabet8 mars 2013 23:10:00

      Vet just inte om det blir mer variationsrikt, men roligare känns det. :) Jag lagade ju rätt mycket grönt redan tidigare.
      Upptäckarglädjen är det inget fel på, det finns massor av nytt jag vill prova. Gratänger gillar jag förstås, och pajer!! En god paj med en god sallad - inte mycket som slår det! :)
      Ägg, grädde, ost och créme fraiche ingår i min arsenal. Hehehe, direkt smalmat handlar det inte om. Fast det borde...
      Quorn tror jag nog att jag klarar mig helt utan. Har heller aldrig förstått mig på "vegetarisk korv.
      Jag ska kolla länken på din sida.

      Radera
  3. Nu är jag lite efter, som du ser av datumet. Själen börjar tina upp... Ser att du ligger steget före med din sprudlande fantasi. Du låter som en riktig tv-kock i entusiasmen. Så roligt du har med så mycket nytt att botanisera i. Och så gott sen...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Berit Elisabet12 apr. 2013 21:23:00

      Det blir för det mesta riktigt gott, just grytor excellerar jag i just nu.
      Med lite tillägg och fantasi blir förresten sista t.ex. tredjedelen till en smarrig och intressant soppa... ;)
      Jag upptäcker att som vegetarian måste man helt enkelt LAGA mat. Det är ont om genvägar.

      Radera