torsdag 2 augusti 2012

Garderobstädning - blandade känslor

När garderoberna svämmar över och man ändå inte har något att ta på sig - då är det dags att ta sig en funderare.

Från storlek 36-38 till 46-48 (t.o.m. + någon enstaka gång), tillbaks ner till småvikt, upp mot högre höjder, längre stopp i mellanlägen, ner, upp, stopp i mellanläge osv osv.

Sånt betyder massor av kläder, många sparade. Ibland med en from förhopppning, ibland med viss insikt om den egna naturen. Ibland av rena nostalgiskäl.

Garderoberna bågnar, både de i huset och de ute i en av bodarna. Nej, fel tempus, de bågnade. I imperfekt.

Allt revs ut och sorterades. En hög med för stort, en med för smått. En med MYCKET för smått.. En fjärde hög som fick mig att hoppas-tänka att kanske, kanske, om bara... Och så en femte hög, en hög med sådant jag verkligen kan ha just nu.

Det alltför stora åker väck! För DIT ska jag inte en gång till!!!
Men de två högarna med dels för smått dels med MYCKET för smått - här gäller det att förhärda sig! Nostalgin överfaller! Klänningen vid dotterns bröllopsfest, den härliga Betty Barkley-overallen, semesterklänningarna, vackra kjolar, snygga kavajer, löjligt små jumprar, favoritblusar osv osv. Vackra, vackra kappan självklart maläten. (Har jag verkligen en gång kommit i de där plaggen...)

Det finns massor av minnen förknippade med kläder.

Kan säga att gallringen tog sin rundliga tid. Här provades! Och provades. Och provades. Kollades i spegeln.

Och så tog jag en tur till datorn, beställde en body och lite annat "inhållande". Med andra ord - grejer som jag förmodligen inte kommer att använda... Men gjort är gjort.

Alla mina kläder har jag naturligtvis under årens lopp inte sparat, men det var alldeles nog med de här.

Boden gick jag igenom för ett par veckor sedan, garderoberna inne i huset i dag onsdag.

Rätt vemodigt ibland.

Men nu då - 52 galgar har tömts, här inne i huset! 37 (!) par jeans och långbyxor har blivit 11. En väldig massa kjolar har blivit till fem! Klänningar har kastats, blusar likaså.



Djupa överskåp rymmer mycket! Där gjordes faktiskt ett och annat fynd. :) En massa garn bl.a. En del blir en barntröja. Ett upphittat nystan gör att jag faktiskt kan sticka färdigt en kofta som påbörjades för ca 20 år sedan och har legat i helträda i ca 15. Trodde inte jag hade garn nog för den andra, halvfärdiga armen.

Ett par bra tröjor dök också upp, en har jag stickat själv. Den har jag alltid gillat, men glömt. Storleken funkar. :) En "spetsstickad" jacka likaså. Snygg, något att vara fin i!

Än återstår några överskåp och linneskåpet. Även där ska rensas. Stora byrån innehåller en del både för små och möjligen också alltför trista både schalar och tröjor. Med mera.

Av mina återstående skor har en hel del förpassats till återvinningen. Så nu har jag NÄSTAN bara kvar sådana som jag fortfarande kan och vill använda. :) Hittade förresten ett par snygga och tuffa högskaftade vinterkängor. Sköna. Slängde ett par nya, fula och totalt felköpta motsvarigheter. Kändes bra.

Men - en av husets garderober innehåller sådant som jag KANSKE kan ha igen. Som nästan-funkar redan nu. Sådant som jag gärna skulle vilja sätta på mig.  Den garderoben döps härmed till "Förhoppningsgarderoben". Men den visar jag inte på bild.



Jag undrar om jag inte ska köpa mig en ny säng också, och kanske rentav måla om sovrummet...

Och alla pärmar på kontoret - jisses, det mesta i dem är ju inaktuellt!!! Och allt har inte nostalgi- eller arkivvärde.

Tror bestämt att jag redan har "gjort höst"! Har visst på något sätt hoppat över den här sommaren.

Har jag förresten inte ALLDELES för mycket onödiga och trista böcker också...

8 kommentarer:

  1. Vännen, du skildrar så fint vad också jag är helt upptagen av. Jag är inte lika medtodisk och uthållig som du. Klädröjningen avbröts efter 27 galgar och jag övergick till papperslådorna från jobbet, som jag lämnade för fem år sedan.

    Mycket nostalgi både här och där och mentalt tröttsamt. Så roligt jag hade på jobbet, vilka härliga människor man hade kontakt med och visst är det trist att ha lämnat den världen. Men också ljuvligt skönt att inte alltid prestera på toppnivå.

    Idag hamnar jag nog i garderoben igen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Entusiasmen har avtagit något - nya val är aktuella... vill jag verkligen ha allt jag KAN ha? Kommer jag någonsin att... osv osv

      Men nu ska jag ta fortsatt tag i överskåp och byråar! Ska bli intressant att se hur jag gör mina fortsatta urval... ;)

      Radera
  2. Ojoj! Här försöker vi ta tag i garderober och kartonger med ojämna mellanrum, men det blir ofta bara omflyttningar. Det händer dock att vi tar med ett par bärkassar till Myrorna eller åker en sväng till återvinningen...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det där med "ofta bara omflyttningar", hos mig oftast ut till någon bod, har jag praktiserat så länge så att nu går det inte längre!
      Jag använder inte bärkassar, jag använder såna där stooora svarta säckar. Går lättare att betrakta tingen som sopor när de stoppats ner i en sån! ;)

      Radera
  3. Svarta sopsäckskänslan är helt rätt! Väl där finns bara en väg - UT!

    Böckerna passar däremot utmärkt i ICA-kassar, lagom tyngd för att lämna till Stadsmissionen, Myrorna eller liknande adress. Risken är att man kan komma därifrån med "nya" gamla böcker, dock inte så många som man burit dit.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fortsatt garderobs- och framförallt byråjobb idag. Stora, breda och djupa byrålådor i en mycket gammal byrå bjuder på en del överraskningar... :) Faktiskst en del positiva. Men MASSOR har slängts, och tvättmaskinen har fått jobba. Fortsättning i morgon, dvs strängt taget i dag. Måste inhandla fler sopsäckar!
      Något, en stor schal, gav mig också väldigt mycket att tänka på - ska nog försöka beskriva, någon dag.
      Dröjer säkert innan jag kommer till böckerna. Kontoret kommer först. Men även det dröjer nog lite, för ryggen ber om lite förskoning nu...

      Radera
  4. Full av beundran, tankarna här har ofta varit att NU måste här röjas.. men ingen succé med det hitills.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Berit Elisabet3 aug. 2012 18:10:00

      En vacker dag så ges ingen återvändo! :D
      Och när man väl börjar så är det faktiskt riktigt svårt att sluta!
      Sovrummets garderober och skåp är klara nu, men jag har ett linneskåp på "kontoret" också...

      Radera