fredag 3 augusti 2012

Lägesrapport

Röjningen fortsätter! Tre knökfulla och urtunga sopsäckar och fem lika välfyllda stora kassar - det är resultatet av röjning i garderober, skåp och lådor i sovrummet!

Det känns fantastiskt härligt!

Bilder hos Kasper.

Men just den här bilden vill jag visa här.


En väldig massa virkade grytlappar, inte använda på decennier, åkte ner i sopsäck, men de här sparade jag. Framförallt den där "opus 1" som dottern virkade till sin mamma. Hon var inte många år då.

Nu är hon utbildad textilare. Och textillärare.

Tänk, så mycken möda som lagts ner på grytlappar.

I morgon blir det en tur med fylld bil, till återvinningscentralen.

Och sen, en annan dag, väntar nästa linneskåp, det som innehåller allt som inte är handdukar eller lakan (eller grytlappar). :)

4 kommentarer:

  1. Vilken flit! Det är ju kul att se vad som dyker upp i lådor och hyllor också. Mycket har man förmodligen glömt att man har. Undrar vad du ska göra med alla tomma platser?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Berit Elisabet5 aug. 2012 12:47:00

      Tomma platser har en tendens att liksom fylla sig själva har jag märkt... bara att vänta och se...
      Till dess ska jag passa på att njuta av tomrummen.. ;)

      Radera
  2. Grytlappar = kvinnoflit! Den rödvita rutmodellen virkade/stickade jag i småskolan. Det blev bara en enda.

    I våras hade textilkonstnärinnan Anu Tuominen en hel stor vägg på Nordiska Akvarellmuseet fylld med Åv-grytlappar, kanske några hundratal. Hon hade monterat dem med vackra nonfigurativa färgövergångar!

    http://www.akvarellmuseet.org/kulturvast_templates/Kultur_ArticlePage.aspx?id=50697

    En rolig idé!

    Njut nu av ditt storverk när sommarvärmen nu är på väg hit igen. Jag har nog en veckas röjning kvar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Berit Elisabet5 aug. 2012 23:53:00

      Nu har jag följt länken och tittat - både spännande och vackert. Och tankeväckande!

      Och du, tänk så många spetsar som virkades, till lakan med broderade monogram (jag har aldrig gjort något sådant heller).

      Jag tror inte att jag virkade överhuvudtaget i skolan, knappast senare i livet heller. Har bara virkat en enda grej faktiskt. Och aldrig nån grytlapp. Men stickat har jag gjort desto mer.

      Jag har massor kvar att röja, men det här VAR verkligen ett stortag, inte minst känslomässigt. Väldigt skönt, att det är gjort! Ett rum klart!

      Lycka till med din egen fortsättning. :)

      Radera