tisdag 23 juli 2013

Mörknande kvällar, spamkommentarer - men sköna. blommande dagar.

Lugna sköna myggfria sommardagar. Men jag retar mig på spam! Kommentarer på årsgamla inlägg, som jag tar bort. Kommentarerna alltså. :) Då återkommer de, under samma inlägg. De har inget alls med just det inlägget att göra.

Skönt att upptäcka att det går att stoppa vidare kommentarer på just de inläggen. Efter det blev det "tyst".

Tyst är däremot inte min mobil. Jag svarade trots att samtalet kom från ett okänt nummer. "Luren" lades på. Numret går inte att spåra. Har senaste dagarna fått ytterligare samtal från samma nummer, men nu svarar jag inte. Inget meddelande på mobilsvar. Skumt. Läste förresten att de flesta mobiler kan kapas på ett par minuter.
Jag har försökt fotografera min elvastänglade Agapanthus, men det är svårt. Jag lyckas inte alls, men här är i alla fall ett par bilder, Glad är jag över rosmarinen som skymtar bredvid, jag trodde inte den skulle överleva, så som den såg ut.





De ljusa sommarkvällarna, sommarnätterna - de är redan ett minne blott.
Så fort det gick.

Här lyser både måne, kökslampa och kamerablixt.



Jag har skrivit ett inlägg som jag valt att lägga som "sida". Om utsatta människor och elsmog. Allvarligt och långt, men det kunde ha blivit mycket, mycket längre. Nästan hur långt som helst. Går att klicka fram, under headern.
Det är inget roligt inlägg. Men jag tycker det är viktigt.

6 kommentarer:

  1. Lättläst och välskriven artikel om elallergiker och deras kamp. Ett ämne man sällan ser behandlat i 'vanliga' medier. Värdefullt med insikt i deras oöverstigliga problem och krympande möjligheter till 'vanligt' liv.
    Att byta fast och stabilt telenät till fladdrigt mobilt är vansinne - för hela samhället. Obegripligt.
    Fattade jag rätt, är fibernät bättre för deras situation?
    Strongt att du hjälper till i deras kamp - du är enastående.

    Så vacker agapanthus är. Särskilt den ena bilden är finfin. Blommor mitt i grönska är svårfotograferat, allt blir lika framträdande. Den ska nog fotas mot lugn bakgrund i så fall.

    Känner det också, att mörkret nalkas. Det märks tydligt för varje dag. Snart nog får vi ställa in oss på 'höstprogrammet'. Skjuter dock bort detta ett tag till.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Berit Elisabet24 juli 2013 21:00:00

      NÄR ämnet behandlas får alltid någon "expert" komma till tals, som säger just "psykiskt". I princip. Inget vetenskapligt stöd osv osv. All forskning underkänns. Naturligtvis. Trots att Strålskyddsmyndighetens egen mest anlitade expert, professor Anders Ahlbom, visade sig ha koppling till telekomindustrin. Finns mer på nätet, men här är en adress http://www.svd.se/nyheter/inrikes/svensk-mobilexpert-utreds_6204741.svd
      Det var alltså inte svenska Strålskyddsmyndigheten som ansåg att detta hade någon betydelse, men från en WHO-konferens som utredde cancerrisker vid mobilanvändning petades han!

      På Vågbrytarens hemsida (länk i inlägget) finns länk till Gunilla Ladbergs bok "Ett vackert fängelse". Populärt skriven, utlagd på nätet. Hon har tidigare skrivit en späckad faktabok om hjärnan. Även hon är en person som inte är drabbad själv men inser situationens allvar och ställer upp ideellt. (Men hon gör det mer öppet än jag.)

      Och JA. Fiberoptik skulle i högsta grad lindra besvären. Fiberkablar strålar inte. De är dessutom kolossalt snabba, "rynmliga", säkra. Precis ALLA skulle tjäna på det, utom förstås telekomindustrin som vill bygga master och satsa på trådlöst.

      Margus - jag är egentligen så fruktansvärt upprörd och förbannad på hur den här frågan hanteras.

      Från början, för ca 8 år sedan, skulle jag bara skriva ut 3-4-mail i veckan och skicka i brev. Lätt att lova. Men vartefter har jag åtagit mig alltmer, då jag sett behovet och insett betydelsen. Dessutom har hela verksamheten växt, dvs den motrörelse som jobbar i så hård motvind. Jag hade tiden, jag hade utrustning. Det har jag fortfarande.

      Radera
  2. När jag ändå läste om elsmogen passade jag på att läsa om björken också. Vi har gott om björkar här som också sprider pollen och frön i drivor så man blir tokig ibland. Det är dock ett överkomligt problem jämfört med de som är elallergiker och inte hittar någon plats som får vara elektroniskt orörd. En och annan spamkommentar dyker upp hos mig ibland men jag tar inte så allvarligt på det för jag tror att det är helt datorstyrt och ingen människa som ens vet om vart allt skräp tar vägen. Jag ska komma ihåg att ringa NIX och bekräfta min begäran om reklamblockering i morgon. Sen hoppas jag att det fungerar lika bra som på den fasta telefonen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Berit Elisabet25 juli 2013 00:35:00

      "Björken" är från gamla hemsidan, funderar på att plocka över lite mer därifrån.
      Mora kommun hade för något år sedan planer på att upplåta en område utan master och mobiltäckning. En massiv lobbyverksamhet fick till slut kommunen att backa.
      Helt förfärligt.
      Jag är uppriktigt bekymrad för mina vänner i värmlandsskogen, de bodde tidigare i sitt hus här i Hölö men tvingades bokstavligen fly. De "mellanlandade" några månader i en lånad husvagn som de parkerat i en ensligt belägen liten dalsänka...
      Och nu mister de ganska säkert även sin telefon.

      Får jag fler mystiska telefonsamtal ska jag nixa även min mobil.

      Radera
  3. Har läst ditt inlägg om Elöverkänslighet, mycket lättläst, fullt begripligt och förståeligt! Undrar hur länge vi får behålla vårt fasta nät på Dal.
    Jättebra att du orkar engagera dig så i de drabbades situation, jag tycker att det är så mycket som är vrångt på denna jord att man blir trött av enbart tänket.

    Fina bilder på dina blomster, både helhet och zoom visar upp skönheten på bästa sätt.

    Att mobilen går att kapa visste jag inte, får väl hålla koll på räkningarna. Själv använder jag den inte så ofta eftersom vi har fast telefoni -än så länge :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Berit Elisabet25 juli 2013 21:14:00

      Jag menar egentligen att problemet minsann inte bara är "de drabbades". Mina vänner kämpar absolut inte bara för sin egen skull, jag kan bistå och bidra med hjälp av datorn - och jag måste ju kunna leva med mig själv...
      Ingen kan som bekant göra allt, men alla kan göra något.

      Att telefonen kapas är förstås värst för de som använder den för att surfa, betala osv. Som sparar lösenord m.m. i den.
      Så jag är inte orolig för egen del. Men med min laptop var det värre.

      Radera