tisdag 18 juni 2013

Bland skvattram, pors och ängsull

När jag häromdagen tog mina sniglar och drog till skogs hamnade jag och Kasper i ett naturreservat (hade släppt sniglarna lösa innan, tror inte att man ska plantera in vinbergssnäckor i en skyddad natur).

 
Skvattram, pors, hjortron, ängsull - så vackert!
 
 
Hittade ett underbart citat på nätet, om ängsull.  
...Man har äfwen försökt på flere ställen at af Ängullen i blandning med Ull, Hare, Kanin och dylika hårsorter göra Hattar, som blifwa både wackra och lätta, men wanstarka. Til Hattar för Fruntimer, som bära dem beständigt, ej komma med dem i regn, och icke wid hwarje hälsning handtera dem, kan Ängullen vara god, men til Karlhattar är den otjenlig."  

Ur Försök til en Flora Oeconomica Sveciæ av A. J. Retzius (1806)

Tänk om det funnits en bild också, på en Fruntimer-hatt gjord av t.ex. Hare och Ängull. Säkert vackra skapelser, om än en smula ömtåliga.
 
 
 
I sjön simmade näckrosor, tyvärr befann sig bästa kameran kvar hemma.
 
 
 
 
Kasper njöt!
 
 
 
Jag också!
 
 
 
Men ägaren till de är har det lite tufft.
 
 
Kände mig plötsligt vänligt  iakttagen ...
 
 
...pratade en stund med den här stubben...
 
 
..och sedan vände vi hemåt - glad att jag hittade tillbaks till vägvisaren. :D
 
 
Och i dag fanns bara två vinbergssnäckor på gårdsplanen! Nu finns de på ängen, nedanför min tomt. Jag tror inte de hittar tillbaks.
 

10 kommentarer:

  1. Om jag hittade pors skulle jag krydda mitt brännvin med den. Väldigt gott och botar säkert det mesta! Fast en som pratar med stubbar och ser konstiga figurer kanske redan tagit sig en eller två innanför västen...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bereit Elisabet18 juni 2013 23:24:00

      Äsch då, en del är liksom knäppa utan "hjälpmedel". :D
      (Förresten så körde jag bil.)

      Radera
  2. Du har många vackra miljöer i din omgivning. Roligt att vi får se dem i bild, vi som inte kan komma dit så lätt;-)
    Ängsull är såå skirt och vackert. Skulle säkert blivit fina fruntimer-hattar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sörmland bjuder på så mycket vackert, så skiftande. Här finns både leende och skira natur, och dramatiska bergsstup.
      Hehehe, tur att fruntimren inte som karlarna behövde hantera sina hattar vid varje hälsning...

      Undrar hur man om ett par hundra år kommer att se på dagens mode... (om "världen" fortfarande lever, vill säga...)

      Radera
  3. Ja, vi hör så mycket elände på nyheterna numera om klimatkatastrofer och flyktingströmmar, 'vanlig' migration och folkökningar. Jag tror dessvärre det blir stora krig framöver. Undrar om någon då är intresserad av forntida mode, de som eventuellt stapplar omkring i resterna har väl fullt upp med att överleva. Dystert, denna kväll före midsommarafton. Ha - trots detta - en glad midsommar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Berit Elisabet22 juni 2013 20:45:00

      Klimatet, svälten och den stora, stora egoismen - jo, det blir både krig och elände framöver.
      Om inte kärnavfallet tar livet av de överlevande så kan "vi" kanske hoppas på en ny värld då. Inte bara den nya världen utan framförallt nya värden...
      Fast - fan tro´t...

      Ha en glad midsommar själv!:D) :( Skratt eller gråt - det är frågan.
      Tur att det i alla fall finns STUNDER! :)

      Radera
  4. Trevlig Midsommar!
    Här bärs det också snäckor till bättre, lämpligare matställen:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Berit Elisabet22 juni 2013 20:49:00

      Skönt att se att jag inte är ensam snäckbärare - min omgivning ser mestadels på mina bestyr med både misstänksamhet och löje. :)
      "Låt vara" eller "ta livet av" är de kommentarer jag oftast får.
      Heja oss som bär... :)
      Hoppas du också har en trevlig midsommar!

      Radera
  5. Hoppas att de eleganta snäckorna trivs i nya skogen.
    Vackra bilder visar du från ditt ombonade hem och naturen runtikring. Bor du i närheten av Nykvarn undrar en som köpt häst där av Staffan Hammarskiöld på 80-talet;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Berit Elisabet24 juni 2013 20:29:00

      Har kollat på ett par ställen där jag dumpat större mängder - alla hade dragit sin kos. De behöver åtminstone inte känna sig ensamma i stora, villande skogen. :)
      Joo, visst bor jag nära Nykvarn, men det är ingen ort jag besöker, den ligger liksom lite "fel"... :D

      Radera