måndag 26 september 2011

Försvunnen Mysa - orolig natt

I går (lördag) var inte rolig. Bloggen handlar alltså om Mysan i dag också, vet ju att många vill veta hur det går vidare.

Efter att ha promenerat ut och in ett par gånger under dagen, så försvann hon, tidigt på eftermiddagen. Jag letade framåt kvällen. Gick stora lovar på vägen, på granntomter och ängen. Ropade och lockade. Det blev kolmörkt. Ingen Mysan. Kollade ideligen dörrar på husets både fram och baksida. Ropade. Ställde till slut ut en kattbur med dyna på altanen, inne under tak. Och den andra på farstubron.

Det var kallt också, bara drygt 4 grader. Hennes gamla revir från hemlösa tiden ligger väldigt nära. Hade jag släppt ut henne för tidigt? För sent? Hade något hänt? Eller ville hon helt enkelt tillbaks till sitt fria liv, nu när hon fått sin frihet åter.

Hon var borta hela eftermiddagen, kvällen och natten.

Jag var ledsen och orolig, men somnade naturligtvis så småningom. Och i morse, det första jag gjorde var förstås att kolla på altanen - och där låg hon, i kattburen! Gäspade, kom ut, och gick sedan direkt in via "glasrummet".

Hon gick till "kycklingsäcken" under kontorssängen (genom att hon är så liten lyckas hon knöla ner sig i Kattmatskorgen), och drack sedan som vanligt ur sin vattenkanna.

Åh, så oerhört glad och lättad jag kände mig! Mina tre andra katter var ju ute hela natten, så varför skulle inte också hon? Kanske hon tänkte.

Sedan låg hon länge i mitt knä och spann och spann.

Jag hittade ett halsband som jag kunde skriva mitt telefonnummer på. Den vedervärdiga pinglan fick sitta kvar... (OBS! att halsbandet sitter så löst att hon hur lätt som helst kan kränga av det själv, utan att så att säga använda resåren). Jag ville ha koll på var hon fanns. Och hon har ännu inte kommit underfund med hur lätt hon kan göra sig av med det. Pinglan ska snart bort förstås, men ett par dagar får den sitta kvar. Inomhus, när ytterdörrar är stängda, då slipper hon både halsband och pingla.

Jag och Kasper var i skogen två-tre timmar. Katterna kunde komma in i glasrummet, men dörren in till huset var stängd. När jag kom hem låg Mysan och sov i en av fåtöljerna där, och Filip i en annan.

Hon har hållit sig alldeles i närheten hela dan! Men lite illa höll hon i alla fall på att råka ut - nu får ni se en bildsvit, den talar för sig själv.  (Synd att Bloggers bildsvitvisning inte har återkommit.)







Kolla ögonen, på bilden nedanför! Här är det allvar. 





Jag stod faktiskt med kameran för att fotografera henne, när hon plötsligt förlorade fotfästet. Därför kunde jag följa hela händelseförloppet.

Det har varit en underbar höstdag idag. Massor av trattkantareller plockade jag, trots att jag inte alls letade särskilt målmedvetet. Tvärtom, faktiskt.




En stubbe...

... och vår vackra skog. 

Tror jag tar och avslutar med ännu en kattbild (Kasper har ju en egen blogg, fast just nu blir det en del katter där också. Men inte i dag). :)
Tre våningar...  Filip, Petrus och Mysan.

Läget just nu - Mysan sover sött i en fåtölj i glasrummet. Filip sover på kontorssängen. Kasper sover med huvudet på hjulen (farligt!!!) på min datorstol.

8 kommentarer:

  1. Slutet gott - allting gott! Nu har hon kanske gjort en liten återresa, som tog hela natten och nu har hon visat, att det är hos dig hon har sitt hem! Förstår din sömnlösa natt!

    SvaraRadera
  2. Rena rysaren alltså! Förstår att du var orolig, men det slutade ju lyckligt. Vilken fin trillaavräcketsekvens du fick till också. Ibland har man tur. JÄTTEKUL att höra så mycket om katterna!

    SvaraRadera
  3. ja hon ville väll som dina andra kissar ;) i mina ögon är de självklart att hon kom tillbaka. så bra som hon har de hemma hos dig!

    härliga dramatiska bilder du fick av tösen!

    SvaraRadera
  4. Vilka fantastiska bilder. Misstänkte nog att Mysan skulle komma tillbaka 'hem' ganska så snart. Tror hon vet hur bra hon har det hos Dig & Kasper & de andra fina katterna.♥

    SvaraRadera
  5. UNDERBARA bilder på den underbara lilla damen!!!
    Tror nog allt att hon bestämt sig för att bo med er:)
    PUSSA till henne från mig!
    (Ja - de andra också...)

    SvaraRadera
  6. Berit Elisabet26 sep. 2011 23:16:00

    Lena - slut och slut... :) Men i varje fall ett "delslut". Jag vet lite mer nu, har kunnat följa henne. Hon har nog aldrig varit särskilt långt borta. Däremot har hon alldeles nära hittat "hemliga ställen" att betrakta omvärlden från. Känns väldigt bra!

    Pelle - ja visst har jag ett spännande liv...;) Så det har blivit, med åren... ;)
    Trilla-av-räcket-sekvensen - bara att låta kameran gå (systemkameran seriefotar). Blev förstås ännu fler bilder, men de här beskriver rätt bra. Stackars lilla damen, men hon hade förstås klarat även ett fall.
    Och tack för att du vill läsa om och inte tröttnar på katterna, misstänker att dom fortsätter att visa sig en del på både min och Kaspers blogg. Men vi har nog kommit in i ett lugnare skede nu.

    Hanna - Så söt du är! Känns bra att du som både känner mig ;) och har sett Mysan här är säker på att hon kommer tillbaks. Jag tror att du har rätt, hon har bestämt sig. Men det är HENNES villkor som gäller. Bara att foga sig, alltså... :D Och det gör jag ju snällt.

    Kikkan - jag börjar också våga lita på att vi i tillräckligt hög grad motsvarar Mysans krav på livet. :) Än fattas en del när det gäller förtroende, men det kommer med tiden. För första gången idag har hon slickat lite på min hand. Det var när jag använde karda på hennes päls... Kändes stort!

    Eva - hon är väldigt speciell, den lilla damen. Okej, det är ju alla katter, men omständigheterna här är onekligen också lite speciella.
    Hon har bestämt sig, det tror verkligen jag också. Minst lika viktigt är dock att huset övriga katter OCKSÅ har bestämt sig. Mysan får finnas här. Filip är till och med lite road. Fast att kalla Petrus entusiastisk vore en överdrift. Men han visar inte minsta tecken på aggresivitet, så det funkar också så pass bra som jag hoppades.

    SvaraRadera
  7. Som ägare till utekatter får man ha nerver av stål! Kommer kommer ej;-)
    Festlig bild på alla 3: tripp trapp trull.

    Mycket svamp än i skogarna, jag kan gå ut och plocka mig ett pålägg till mackan på några gulbruna minuter.
    visst är det GOTT!

    SvaraRadera
  8. Berit Elisabet28 sep. 2011 00:29:00

    Skogsfru Sara - mina tre "gamla" katter är jag inte orolig för, de väljer själva att tillbringa nätterna utomhus. Passar mig bra. På morgonen sitter de på farstubron och väntar på att bli insläppta till frukost och lite gos. Ibland ligger där också en liten "present" framför dörren...
    Men lilla nya Mysan vill jag om möjligt hålla inomhus på natten, åtminstone än så länge. Får väl se vad hon själv väljer, så småningom. :)
    Kom just att tänka på att av mina numera fyra katter så är faktiskt tre stycken hittekatter! (Petrus däremot for jag ända till Kungälv för att hämta...)

    SvaraRadera