tisdag 16 april 2013

Vår i glasrummet, och rödbetsyra

Länge sen sist, ser jag. Nästan två veckor! (Men hos Kasper har det uppdaterats och berättats. Bland annat om dagens skräckupplevelse, hehehe...)

Äntligen vågar jag tro på vår i år också. Växterna i glasrummet gör det definitivt. Rosmarinen blommar, den har överlevt i ovanligt fint skick.
 
Agapanthusen frodas också, tror den längtar ut! Men det lär dröja länge än.
 
 
Halva lilla citronträdet tycks däremot ha tackat för sig, men kanske det går att beskära kraftigt. Väntar lite, och ser.
 
Än har inte glasrummets dörrar öppnats, men kanske de gör det endera dagen. Värme lär ju vara på väg.
 
När isen smält på "min" skogsväg ska jag byta däck på bilen.  Kanske också att isen släpper sitt grepp om de två  tomma loggspallarna, så att jag kan snygga upp vid entrén. På den tredje pallen finns fortfarande 45 paket (á 10 kg) kvar, och det räcker gott till nästa leverans i september.
 
Vegetariska mathållningen fungerar utmärkt. Har äntligen tagit en dust med de där rödbetorna som jag försökt förtränga - gillar egentligen inte rödbetor. Men nu kokade jag dem, skalade och skar i skivor som jag saltade och pepprade och stekte i smör och lite sesamolja. Till potatis- och palsternacksmos. Ingen höjdare.
 
Nästa kokta tredjedel tärnade jag och stekte med lök och fetaost. Plus créme fraiche, timjan, rosmarin och spiskummin . Smakade av - och satte förutom salt och peppar till lite hjortronsylt!!! Joodå, inte mycket men lite. DET blev jättegott! :D
 
I dag fick sista betorna, tärnade, ingå i en sallad. Med bl.a. varma små blomkålsbuketter och varma kikärter. (Plus sallad, rödlök, paprika, tomat fetaost, gräddfil, örtsalt, dijonsenap, honung och lite annat från kryddhyllan). Lite tärnade inlagda rödbetor åkte också ner i skålen.
 
Det ser väl inte så vackert ut det här, men blev faktiskt en riktigt god måltid. Tillsammans med ett gott bröd.
 
Så nu kan jag faktiskt tänka mig att så småningom åter investera i något kilo rödbetor. :) Men antagligen väntar jag på de färska.
 
Oj då - egentligen hade jag tänkt skriva om ordbruk - om ett speciellt ord, men det glömde jag visst bort. Men det kommer ju fler dagar. :)
 

11 kommentarer:

  1. Skrattade gott åt Kaspers berättelse om skräckupplevelsen! Kameran är faktiskt ganska kul om man pratar med någon via Skype även om den inte är så avancerad. Det syns att dina blommor trivs i glasrummet. Här har Agapanthusen blivit grön och fin även om den inte kan tävla med din. Så trevligt med blommande Rosmarin redan nu. Här hemma gläds vi åt regnet och värmen som kanske kan få snön att ge med sig. Jag kom lyckligtvis på att jag kan kommentera din blogg på ipaden. Om Ludde ska kommentera Kaspers går det bara på den stationära datorn. Annars blir det "Pelle" där också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror nog att kameran kan vara skoj - men jag var totalt oförberedd - blev ett enda förvirrat, förvånat och lätt förskrämt stirrande med öppen mun... fattade ingenting... hehehe, tur att det bara var jag själv som såg mig där i datorn...

      Kan säga att jag har ett vådligt besvär med mina båda datorer - för jag behöver fortfarande båda! Dessvärre.

      Jag har mina bloggar på två olika bloggerkonton (ville ha två profiler), och det är inte alltid jag märker att jag är inloggad på "fel" konto när jag kommenterar eller svarar.
      Men det gör inte så mycket, tycker jag. Och jag har full förståelse om nu Ludde skulle få för sig att låna husses namn nån gång. Och vise versa. :) Oavsett på vilken av bloggarna.

      Mycket att hålla reda på, så här i teknikens tidevarv...

      Radera
  2. Undrar hur du bar dig åt för att övervintra Rosmarinen? Visste inte att de blommade så vackert heller, nej här måste läsas på ;-) Vegetariskt är gott. Här går det åt mycket palsternackor och selleri, sötpotatis och lök i alla former. Några rödbetor i grytor ger fin smak och färg.

    Men kära nån, din matbild liknar ju sylta!;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Berit Elisabet18 apr. 2013 22:42:00

      Sötpotatis har jag inte upptäckt än, har ingen aning om vad man ska göra med den. Får kolla på nätet. Men kanske du har något bra tips.
      Håller med om att den där matbilden inte är nån höjdare direkt, hehehe... ser egentligen rätt oaptitlig ut!
      Men jag vet ju både vad den där varma - åtminstone nästan-varma - salladen innehöll och också hur den smakade. Crème fraiche och "beiga" kikärter och färglös isbergssallad gör liksom inte smaken rättvisa. :)

      Radera
    2. Berit Elisabet18 apr. 2013 22:46:00

      PS.
      Rosmarinen övervintrar i mitt "glasrum", dvs en isolerad och inglasad bit av altanen. Där är ljust och aldrig minusgrader, egentligen aldrig under 5-6-7 plusgrader, oavsett utetemperatur.

      Radera
  3. Ursäkta mig, men min första tanke vid anblicken av röran var typ... lungmos eller hjärnsubstans... hehe. Förlåt, nu äter du väl aldrig av detta igen.
    Men, jag skulle säkert gärna äta det. Själv har jag inga skrupler när det gäller att skilja mellan utseende och smak.
    Så bra att du kommit igång med allt detta nyttiga! Du kommer att spritta av energi framöver.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Berit Elisabet19 apr. 2013 22:16:00

      Det såg inte alls oaptitligt ut i verkligheten, men jag kan ju se bilden, jag också.. :D
      Visste jag inte innehållet skulle jag förmodligen backa, jag är faktiskt ganska så kräsmagad.
      Och inälvsmat - nej tack! Det har jag egentligen aldrig klarat. Men jag åt leverpastej tidigare i livet. :)
      Jag trivs utmärkt med min nygamla mathållning, egentligen skiljer den sig inte så väldigt mycket från min tidigare. Den är bara lite roligare. :) För att kompensera köttbortfallet.

      Radera
  4. Hihi..köpte rödbetor på bondens marknad i höstas.

    Ja herregud, nummer 2 och t.o.m. nummer 1 blev så
    starkt påverkat av detta att jag till slut efter
    flera dagar funderade på att besöka tant doktorn! :)

    Har en känsla av att jag överdoserade "rödbeteriet" något! ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Berit Elisabet19 apr. 2013 22:09:00

      Vet man inte om både den kännbara och kanske framförallt synbara effekten av rödbeteri, kan man antagligen bli lätt förskräckt, hehehe.
      Fast du hade antagligen överdoserat ännu mer än jag gjorde!
      När de färska kommer framåt höstkanten ska jag köpa fler, och laga till något som gör sig lite bättre på bild än min sallad. :D

      Radera
  5. Apropå sötpotatis använder jag den som alla andra rotfrukter. Favoriten heter Saras GRYTA enkelt som attan brukar räcka i 3 dagar trots god aptit;-)
    ps. rödbetor är väldigt GAStronomiska!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Berit Elisabet22 apr. 2013 23:26:00

      Nu har jag provat sötpotatis, i en gryta. Den ÄR verkligen söt.
      Undrar om det inte skulle vara väldigt gott med just rödbetor och sötpotatis ihop. Tror jag ska hitta på något sätt att prova. :)

      Radera