måndag 1 april 2013

Mycket nytt är det!

Mycket nytt är det. Märkligt med en laptop, bland annat. Konstig handställning, bara att glömma gammal skrivteknik. Skärminställning - bara att glömma det också. Färger och ljusstyrka förändras i takt med att skärmvinkeln förändras. Layout på en laptop - funkar inte alls!

Här krävs en separat skärm. Och ett separat tangentbord.

Gamla datorn känns trygg. Märkligt nog. Men ack så seg vid jämförelse! Jag jobbar i princip enbart med min nya.
 
Väldigt främmande startskärm! Notera Filip som övertagit Myses plats!


Windows 8 har sina fördelar, märker jag. Men också nackdelar, ibland lever det liksom sitt eget liv Det bara "sveper in" sånt man inte bett om. Man får passa sig när man använder musen (eller laptopens platta), så att man undviker hörn och marginaler...

Alla program har jag inte lyckats installera. Har tagit datorpaus ett par dagar, men ska väl ta lite mer supportkontakter efter helgen. Barnbarnet är tillbaks från USA, och det känns bra. Längtar efter en större skärm.

Snart är jag nog bekväm med allt det nya. Men det är ett elände med e-posten, den jag sköter för en organisations räkning. När datagurun inte längre är sambo med min väninna, då blir min tillvaro lite komplicerad. Bland annat har jag tvingats byta den där organisationens domän och ändra e-postadress. Just ändringen av e-postadress är jobbig!

I övrigt går livet vidare. Ett par datorfria dagar har gjort gott. Umgänge, sol och promenader. Och så tror jag att jag upptäckt att det är fler än jag som längtar efter lite mer värme, smältande isar och varmare sjöar. :)




Tror att det här hamlade trädet också längtar efter vår,
efter att få skjuta nya skott.
 
Se det här inlägget som åtminstone ett livstecken. :)

 

11 kommentarer:

  1. Bäst att skynda långsamt...

    SvaraRadera
  2. Bäst att skynda långsamt...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hade varit enklare om inte allt liksom kommit på en gång...
      Men förmodligen har jag varit med om mycket värre saker här i livet, och klarat av dem. :)

      Radera
  3. Själv blir jag smått "fnottrig" när jag lånat en laptop någon gång... Låter mycket bra med större skärm och separat tangentbord!
    Härliga bilder på änderna, något av favoritfågel här!
    (Glömmer nog aldrig ett tillfälle när jag gick hem från arbetet på Lidingö... 2 anddrakar "jagade" en hona i parningstid. Hon SPRANG iväg, istället för att lyfta, och kikade sig då och då över "axeln" för att kolla att de hängde med:D Jag blev stående en lång stund och betraktade det hela.)

    SvaraRadera
    Svar
    1. En fördel har laptopen - jag kan ta den med mig. Kan till och med sätta mig i "glasrummet" och använda den, om jag vill, t.ex. för att blogga. Barnbarnet har installerat en router. Men större skärm ser jag verkligen fram mot. Fast den får förstås stanna kvar på kontoret.

      Hehehe, den andhonan visste minsann hur man gör för att locka och upplevas som speciellt åtråvärd. ;)

      Radera
  4. Datorbilden som jag är mest intresserad av går inte att förstora. Vilken katt tänkte jag med dåliga ögon men så fick jag syn på något svart där bakom, hehe.

    På din beskrivning av nya leksaken* att döma, tror jag inte att jag skulle gilla den. Vill och behöver också sitta rätt upp och ner och inte stirra ner i knät. Äälskar min Mac! :-)

    Apropå änders parning så kan det ofta gå vilt till och jag tror inte att honan uppskattar att bli dränkt! ;-) Ofta flera hanar på en hona också...men hon skulle ju förstås kunna flyga bort om inte uppvaktningen passar ;-)

    Toppenbilder på änderna!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Klart jag sitter rätt upp och ned, även vid laptopen. Dessutom ska jag skaffa en stor skärm, och den placeras ju precis som vanligt. Med ett separat tangentbord dessutom och "toppen" ihopvikt, dvs nedfälld och lite undanstoppad, kommer allt att kännas riktigt bra. :) Faktum är det är den om är min huvuddator nu, jag håller alltså på att så sakteliga börja gilla den. :)
      Misstänker att även Mac förändrar sig en del, så det är nog bara att vara tacksam så länge allt gammalt och vant håller. (Att datorbilden inte går att förstora beror på att den inte laddats upp i större format än så där.)
      För närvarande pressar jag supporten hos Adobe rätt hårt. Hehehe, har ett "open case" på gång. VAD som går snett fattar varken dom eller jag, men dom "jobbar på det". Hoppas få rätsida på det i morgon.
      Sen ska jag ge mig på Microsoft support, med nästa problem...
      Och efter det ska jag och barnbarnet fixa en ny skärm m.m. :)

      Radera
  5. Allt detta nylärande kan göra en både utpumpad och tokig. En tid. Sen går det över...;-)
    Vi hade tur, vi fick en laptop med Windows 7 - jag orkade inte med mer av det nya just då.
    Om du skulle tröttna och vill ge upp ska det visst vara möjligt att göra en nedgradering till 7:an, har jag hört. Lite bökigt (även för en expert) och kostar något - men fullt möjligt. Till tröst, kanske...;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Berit Elisabet12 apr. 2013 21:02:00

      Det är egentligen inte 8:an som är problemet, jag har vant mig. Och mina "gamla kära" program hade inte funkat med 7:an heller. Det är programuppdateringar och helt nya program som är verkligt knepiga att lära sig.
      Med dem kommer det att ta tid. Plus, blod svett och tårar...
      Än så länge funkar oftast den gamla datorn, men nyckfull är den! En viss tidsfrist tror jag ändå att jag får.

      Radera
  6. Jesses..har samma problem som du har.
    Fick en laptop i födelsedagspresent i mars av min
    käre sambo.

    Men oj vad konstigt det känns.

    Har snurrat till det å det vådligaste o längtat
    stundtals tillbaka till min gamla dator!

    Ååh.måste få installera en muus! ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Berit Elisabet13 apr. 2013 10:45:00

      Pica, du kan säkert bara plugga in din gamla mus i laptopen. Eller köpa en ny, förstås. Jag köpte en ny trådlös.
      Den där plattan koppplas numera bort, när en mus är inpluggad, och det är det alltid.

      Du ska se, vi fixar det här.

      (Men e-posten är värdelös, Thunderbird blev räddaren. Och liten och smidig är den onekligen, den lilla nya.)

      Jag har även den gamle i gång, för i den finns de äldre program jag åtminstone någotsånär behärskar. Men den känns faktiskt seg, vid jämförelse... ;)

      Radera