fredag 7 september 2012

"Konst" som taskspel

Visst ska man väl kunna smäda vem man vill hur som helst? Om man kallar det KONST alltså. Ett falskt och smädande mynt - ett optimalt konstverk?

Fast Karl Fredrik Mattsson kallar sig bara "amatörkonstnär", och anser sig därför inte kunnig nog att bedöma sitt "konstverk" (hörde jag honom säga i radion häromdagen). Fast självklart inte amatörmässig nog för att inte KALLA sin falska krona ett konstverk!
Inklusive uppblåst nog för att involvera alla som reagerar som en del i "konstverket".
Det kanske värsta är att han i massmedia oftast tas på allvar!!! Är han skämtare, smädare eller falskmyntare, njae, det är nog KONSTNÄR han är...!!!


Lars Vilks är en annan aktuell "konstnär" (som pga av sin konstnärlighet kostar oss skattebetalare massor av pengar i form av livvakter).

Den 11 september framträder han på en stor nazistkonferens i New York (arrangerad av SION) som en del i ett konstverk!!!! Han har helt klart uttalat sin sympati för organisationen och ser samtidigt sitt deltagande som del i "konstverket". Oerhört kreativt!!!


Mot den här bakgrunden ter sig Anna Odells konstnärligt fejkade psykos och självmordsförsök som nästan "barnkammarkonst". Att under en natt ta en hel psykmottagning i anspråk för ett fejk - jomen visst, om det är en del av "konstverket"...

Att kissa på Norrlandsoperans golv (någon smakade dessutom på kisset och vidimerade att detta var konst) kan tyckas smaklöst (!?) men drabbar åtminstone bara "konstnärerna" själva. Fast lite bokstavligen barnsligt, kan man tycka.


Annan "konst" som dyker upp i minnet är Dramatenelevers porruppläsning och uppspelade samlagsljud för småungar... Det var några år sedan. Tala om barnsligt...


Okej att konst inte behöver kunna hängas på vägg eller placeras på sockel. Men nån jäkla ordning borde det väl ändå vara!!!!!

Jag tycker att saker ska kallas för sina rätta namn. Jag kan nog inte själv definiera begreppen "konst" och "konstnär", men nog är charlatanlukten tydlig här.

Effektsökeri.

Synonymer till charlatan är taskspelare, lurendrejare, bedragare, humbug, skojare, bluff. Enligt Words synonymlexikon.
Bara att välja sin favorit - "taskspelare" är min. Som samlingsnamn.

15 kommentarer:

  1. Din header kan verkligen ses som ett naturens konstverk, sett med våra ögon.

    "Kejsarens nya kläder" lästes väl inte för dagens taskspelare, när de var små. Lars Vilks har åldern inne, men han begrep nog inte H.C. Andersens subtila ironi över sakernas tillstånd.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men LENA - om headern - det är ju BARA natur... om du kikar på min hemsida http://www.berlof.se/ och klickar på "Om ord" i vänstra kolumnen och skrollar till "Ett litet otäckt ord" så ser du vad jag tycker om ordet "bara". Så som det ofta används.

      Och nej, det subtila ligger nog inte för Lars Vilks överhuvudtaget...

      Radera
  2. Konungamyntet som ju dök upp här i Piteå skulle jag gärna haft ett exemplar av.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skulle ett sånt dyka upp hos mig så kan förstås du få det, i stället för metallåtervinningen.
      Du kan kanske få köpa ett av "konstnären".

      Radera
  3. Glöm inte att du kan "trasha" en hel T-banevagn också... Normalt ett brott, men kalla det konst och du får t.o.m. ut slutbetyget från konstfack...
    Var, nästan, kul att höra herr Wilks i morse när han försökte förklara sig.
    När får vi höra rånare, misshandlare eller andra försvara sig med att "Det är ju bara ett konstprojekt! Vi har ju yttrandefrihet ju!"
    Om jag är trött på dessa människor? Något...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bara en tidsfråga, Eva! Jag tror att exemplen skulle kunna bli nästan hur många som helst. Det finns gott om trash i världen...

      Radera
  4. Konst? icke, konstigt, japp. Falskmyntare är inte konstnärer, att smäda kungen är inte bra, olagligt dessutom. Dessa konstnärer du räknar upp är bara ute efter egen berömmelse, inte att förnöja någon.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kändisskap är uppenbarligen något som väldigt många är beredda att göra nästan vad som helst för att uppnå. Huvudsaken tycks vara att bli just känd, oavsett för vad.

      Jag tycker helt enkelt att väldigt mycket är plumpt, smaklöst, egocentriskt och utan någon som helst vare sig finess eller äkta konstnärlighet.

      Radera
  5. Konstnärer vill jag inte kalla dessa effektsökare vars högsta mål är att synas. Människan vill visst bli lurad;-)
    Dags att rensa i träsket, statligt stöd borde inte delas ut utan urskillnad. Alltihop påminner mig om sagan "Kejsarens nya kläder";-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Berit Elisabet8 sep. 2012 22:07:00

      Undrar bara när någon, liksom barnet i berättelsen, får "folket" och framförallt politiker och recensenter m.fl.) att upptäcka eller snarare våga erkänna att de också ser nakenheten.

      (Apropå torkade trattkantareller som du frågade om i kommentaren hos dej - om man häller kokande vatten över dem är de klara att användas som färsk svamp efter bara några minuter. Finns massor av recept på nätet.)

      Radera
    2. Tack för tipset om kokande vatten på kantisarna, det ska jag pröva:-)

      Radera
  6. Näe, SÅN konstig konst konstaterade jag att jag inte begriper mig på konstigt nog! Jag håller mig till sånt som går att ta på, hänga på en vägg och ställa på en hylla eller ett bord. Även vissa mattor får väl räknas till konst, men där går gränsen för mig...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Berit Elisabet9 sep. 2012 18:42:00

      Kanske att jag även kan tänka mig att kalla en och en och annan s.k. installation för konst - men den gränsen blir rätt flytande.
      I övrigt är jag precis lika konstig som du... ;)
      Du vet - "strunt är strunt och snus är snus om ock i gyllne dosor...".

      Radera
  7. Konsten kan ibland vara den mest verksamma samhällskritiken, särskilt när ingen annan förekommer. Men ordet missbrukas nu på alla möjliga 'konstiga' vis. Är det samtidens sätt att tänja alla gränser in absurdum?
    Har läst hos dig om vederkvickande skåpsröjning, sett ljuvliga fjärilsbilder (svårt, du), om ditt farväl till Mysan (åh... suck). Härlig header! Själv orkar jag aldrig byta;-) Har även kollat underbara Kaspers blogg med sandbad och allt... Och utbrister: Välkommen härliga höst!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Berit Elisabet9 sep. 2012 23:05:00

      Det finns gott om märkliga fenomen - drivkraften tycks vara att väcka uppmärksamhet, bli omskriven, bli "kändis". Till varje pris. En del väljer "konsten", andra t.ex. deltagande i spektakulära teveprogram. Framförallt såvitt jag förstår i t.ex. Japan där alla förnedringsgränser sprängs.
      Jag gillar att pyssla lite med bloggutseende, mest när skrivlusten tryter, är jag rädd.
      Men riktigt lika förtjust som du är jag inte i hösten. I vanliga fall JA, men inte i år. Den "riktiga" sommaren blev för kort! Jag var inte färdig med den!
      Men det ger sig nog.

      Radera