tisdag 22 maj 2012

Virus och myror - vårens baksidor

En del virusar - eller vad de nu är - är mer envetna än andra. Men förr eller senare ska de väl ge upp, och det ser jag fram mot.  Det gör bloggen också. :) Vill gärna känna mig helt frisk igen.

Inte bara virus invaderar, det gör även myror. Förra året beskrev Kasper hur vi hade det här hemma. Myrorna invaderade, och här sprutades såplösning över lister och väggar! Indränkt fetvadd proppades in mellan list och tak, vid myrornas E4.


Det har gått vägen i år också! Yes och vatten spetsat med tändvätska! Fungerade och stoppade. Här har sprayats!! Himla tur att myruschlingarna valt just det här rummet, som tål såpspray på väggarna. Men någonstans har de små svarta (som får hållas i fred utomhus) hittat en ny ingång, liksom en dold bakdörr. Nu finns de på skrivbordet, bland alla papper, och krypande på mina händer när jag sitter vid datorn. 

Jag hittar ju inte myrornas nya ingång, men nu är en myrrdosa utplacerad. Under en massa papper, är säker på att inte ens Myse kommer åt den. Verkar som om det mest är fråga om en förtrupp.

I övrigt - min björk vid altanen (klicka på "Min björk" i banderollen under headern om ni vill läsa om den) har verkligen ställt till det i år. Alltid generös, men i år mer ännu mycket mer än vanligt.


Som jag har sopat, dag efter dag. Men nu tycks storm och regn har fått de flesta björkhängena att dråsa ner. Lagom til sommaren inträde.

I morgon ska alla växer ut, och "glasrummet" göras rent och klart för tomatplantor!

Välkommen sommar! Tycker både jag och alla katter - men Kasper har börjat lägga sig på svala tegelstenarna framför kaminen, som det inte eldats i på flera dagar,.

Svartmyrorna ÄR ett problem på försommaren - dock mindre nu än för några år sedan. Peppar peppar, de lämnar numera köket i fred, Och även vardagsrummet där de ett år rumlade in som en svart flod...

I jämförelse syns de senaste årens prövning kolossalt mild. :)

7 kommentarer:

  1. Undrade först, när jag såg bilden, om du lagt bomull till myrorna så dom skulle få det lika bekvämt som katterna och Kasper har det. Jag är glad att du inte eldat på flera dagar eftersom du dessutom sprutat tändvätska på väggarna! Jag hoppas att dina virus ska otrivas så mycket så både dom och myrorna lämnar dig ifred...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hehe - man får inte va dum... eller "alla sätt är bra utom de tråkiga..."
      Myrorna har åtminstone för tillfället lämnat kontoret (placerade en "myrdosa" bredvid datorn under natten).
      Ska kanske våga mig på att bädda tillbaks i "kontorssängen" nu. :) Och glädja mig åt att vädret är på min sida, det var ju det där med tändvätskan... :D

      Radera
    2. Läste just om "dina" myror i tidningen i morse:

      http://www.svd.se/bostad/tema/bygg/svartmyrorna-anfaller_7182063.svd

      Radera
  2. Vilken fin text om björken! Det måste vara något speciellt med den för jag har då aldrig haft något som helst obehag av våra runt ikring. Kanske blåser allt bort här på höjden.
    Träd är som levande varelser för mig och jag kan aldrig spika eller klämma åt dem på något sätt, sågas de ner är de sjuka eller döda eller trängs för mycket;-)

    Myror och andra djur som invaderar oss kan vara besvärligt. Inte kul att hitta dem i maten eller på andra ställen som man vikt för sig själv. Hoppas du hittar hemliga myrgången och får frid.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är det någon av dina björkar som närmast lutar sig över ett altangolv eller trädäck...
      Jag har inga som helt bekymmer med tomtens övriga björkar, men den här har jag haft ett allvarligt samtal med så sent som idag...
      Kontoret är myrfritt nu, men glasrummet håller på att invaderas. Myrdosor placeras ut!
      Jädrans svartmyror, varför ska dom promt IN i huset!!??

      Radera
  3. Vi har massa små myrstackar i år i gräsmattan, men hittills har de INTE tagit sig in i huset.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Berit Elisabet27 maj 2012 20:23:00

      Var glad så länge de stannar utomhus - där får de gärna vara, hos mig också.
      Nu har jag placerat ett par par "myrr-dosor" i "glasrummet", så nu har jag nog stoppat invasionen där också.
      Alltså - bara att njuta av den ljuvliga försommaren. :)

      Radera