söndag 15 april 2012

Sommardäck, snö och godisbåtar

Torsdag - sommardäck på!
Fredag - en hitrest vän bar från min nästan-vedbod upp kartong efter kartong med överfyllda pärmar. De härrörde från min så mångsidigt aktiva vän och granne, som avled i januari. Pärmarna har härbärgerats i en av mina bodar, i väntan på vidare transport. Min bil fylldes. Bagageutrymme, framsäte, golv, baksäte... Pärmarna måste iväg lördag förmiddag, för att omlastas i mötande bil för vidare transport till Värmland.

Lördag - när jag vaknade lördag morgon såg det ut så här! Ja, faktiskt ändå lite värre. Här har eländet sjunkit ihop lite. En decimeter tung och blöt snö.

Snösläden fram. Önskade att jag väntat ytterligare några dagar med däckbytet. Skottning. Jag KOM ut och uppför backen! Hoppades innerligt att jag inte skulle möta någon bil på den ca milen långa vägen där snön bredvid de "hjuldiken" som tidigare bilar åstadkommit fortfarande låg decimeterdjup. Hade inte varit en höjdare för sommardäcken.

Jag mötte ingen bil. Såg däremot ett par bilar som hamnat i diket.

Kan säga att kvällen så småningom tillbringades med rent frosseri! Hallon- och lakritsbåtar!!! Eftersom jag naturligtvis ätit upp allihop (en prestation!!) har jag "lånat" en bild. :)


I dag skiner solen. Mesta snön är borta. Det är vår igen. Dörren till glasrummet står på glänt, katterna sover middag dels på altanen, dels i glasrummet (Myse o Filip).

Jag kommer inte att vilja se varken en lakrits- eller en hallonbåt igen på väldigt, väldigt länge...  och nu ska jag och Kasper ta en promenad.

12 kommentarer:

  1. Var tvungen att fara in till jobbet i Kista på lördag morgon.

    Det var det värsta vad jobbigt det var!

    Promenaden från Kista centrum som annars brukar
    gå fort och lätt tog 20 minuter.

    Inga spår fanns det att gå i heller, så det kändes
    som om man var mitt ute i ödemarken.

    Men det växlar fort..idag har varit en fantastisk dag
    med sol och vackert vitpudrat landskap.

    Hej igen förresten..long time no see!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Berit Elisabet16 apr. 2012 11:27:00

      Hej igen själv! Känns bra att veta att du i alla fall finns!! (Om ettt par veckor försvinner mina "gamla sidor" helt.)

      Både vinter och vår inom två dygn - ett sånt klimat, och en sån april... ;)

      Radera
  2. Imponerande att du lyckades ta dig fram hela vägen med sommardäck. Vet du att man som pensionär har rätt att skjuta upp vad som helst när som helst helt utan anledning? Och då menar jag så klart inte raketer...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Berit Elisabet16 apr. 2012 11:31:00

      :D Den där Pelle som är en katt skriver nästan bara hos Kasper, som "Pelle".
      Det VAR faktiskt en obehaglig körning, men det gick ju bra.
      Så många personer var inblandade, så det kändes faktiskt nödvändigt att komma iväg. Annars så är jag faktiskt ganska bra på att skjuta upp saker (men jag försöker fortfarande finna på plausibla förklaringar...)

      Radera
  3. Bra att bilresan gick bra trots oplanerad snö. Svenska affären i London säljer lösgodis & innan påsk inhandlade jag en "normal" stor påse me geléhallon, hallonbåtar & lite annat svenskt gottis. Det skulle läggas i ett av påskäggen til en liten person som har lactos allergi.. men konstigt nog fanns det inte många båtar kvar att lägga i äggen så jag bakade laktosfria pepparkakor till honom istället...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Berit Elisabet16 apr. 2012 11:34:00

      Egentligen är geléhallon min största favorit, men jag tycker att dom numera smakar allt mer kemikalier, så jag har upptäckt hallonbåtarna. Och lakrits gillar jag ju också.
      Var väl inte så konstigt att det inte fanns några båtar kvar hos dej, dom är ju så himla goda så dom hade förstås gått åt först! :)

      Radera
  4. Kära nån sikket äventyr för några* gamla papper!;-)
    Tur att du hade turen att slippa möte. Mer snö ska ni få såg jag på rapporten, ibland är det bäst att bo i väst;-)

    Varje solglimt tas också här tillvara, vi lapar ihop!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Berit Elisabet16 apr. 2012 23:03:00

      För säkerhets skull slängde jag in både en rejäl snöskyffel och ett par halkmattor i bilen - men hade jag hamnat i diket hade förstås ingetdera hjälpt...
      Öst eller väst - ibland det ena, ibland det andra... ;) Men just nu är nog väst bäst...

      Radera
  5. För att köra lagligt ska man i år ha vinterdäck på morgonen och sommardäck på em. Tur att du klarade att hålla dig på vägen. Gammal rutin!

    Gelehallon är min enda last. Men det ska vara Webes. Det maritima godiset smakar också bra, i alla fall de röda. Undrar vilket E-nummer jag faller för?

    De nyköpta växterna får fortfarande sova ute under bubbelplast. Kanske blir det i år att man går från långkalsonger till linne över en natt, när 25-gradig luft plötsligt strömmar hit.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Berit Elisabet18 apr. 2012 17:10:00

      Jo, under decenniernas lopp har jag kört en hel del mil (törs knappt ens tänka på hur många).
      På landet och oplogat har jag också bott i några decennier.
      Men hur man klarade sig "förr i världen" med dåliga däck och lite märkliga bromsar osv - det är egentligen en gåta. A andra sidan gjorde man det ju inte heller alltid...

      Dom geléhallonen ska jag hålla utkik efter. :) Oavsett E-nummer.

      Först idag har jag köpt penséer, men inget annat.
      Och även mina långkalsonger har åkt fram igen. :)

      Radera
  6. Man ångrar verkligen däckbytet när det blir på det här viset. Men vi BLEV också rejält lurade när vädret var så gott en period. Vilken äcklig klabbsnö du fick. Tur och grattis (!) till att färden gick bra. Därför var du värd båtfrosseriet, men... raaaap, jag vet hur det känns, ja. Synden straffar sig själv.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst, de där "sommardagarna" var verkligen ena riktiga luringar!
      Och ja, den där förbaskade straffande synden... ;)

      Radera