onsdag 18 april 2012

Ingen evig vinter, tack och lov

Bara så att ni inte tror att jag drabbats av evig vinter (ni har väl läst Narnia-böckerna eller åtminstone sett filmen "Häxan och lejonet") - två dagar efter snöfallet såg det ut så här!
Allt på en gång! Tursamt nog på samma ställe också. :) En bild av "Aslans vår"?



Sista snön på tomten? 
Nä, troligen inte - det kan faktiskt komma mer i morgon!!!!
Vad har det egentligen tagit åt SMHI???


I övrigt är allt bra. Mysan mår fint på katthemmet, i nästa vecka får jag hälsa på.

Myse säger hur tydligt som helst, många gånger varenda dag "sluta oroa dig matte, jag tänker minsann inte lämna dig och alla mina kompisar här hemma!!! Jag KOMMER in, bara jag fixat allt annat nödvändigt! Förresten så är ju Filip också ute!!! "

Just nu sitter Myse på gårdsplanen, i ytterlampans sken och vill inte komma in, inte än. Men det vill han om en liten, liten stund. Faktum är att han aldrig är långt borta, och nu när han har sin frihet är han inne väldigt  mycket. Även på dagen. Och alltid på natten.

Trevligt nog lyssnar han på sitt namn, och dyker oftast upp när jag ropar. Om än bara för att visa sig, lite lugnande så där. :)

Och han inser mer och mer att det är trevligt att ligga i mattes knä. Och att man faktiskt kan hoppa upp dit själv.

Av hemlösa utekatten blir alltså mer och mer en självklar här-bor jag-och-här-hör-jag-hemma-katt.

I själva verket betyder han oerhört mycket för hela kattflocken. Den har förändrats! Han ÄR en mirakelkatt!!! Och nu ska jag ropa in honom för natten, och sedan börja förbereda morgondagens lunch. Gäster på gång. Kasper blir glad, för bland andra kommer Grynet och hennes matte. :)

10 kommentarer:

  1. Gott att läsa om Myse som blir allt mer hemmastadd. Hoppas, hoppas det blir så - för evigt. En 'sån där' skulle jag också kunna tänka mig;-)Nån gång.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Berit Elisabet19 apr. 2012 23:12:00

      En "sån där" är härlig att ha! :) Myse blir ingen "vandringskatt", han är redan en lika självklar del av kattflocken som någon av de andra. Minst! Hans plats är given, både inne och ute. Nu ligger han och sover i sin alldeles egna sovback under skrivbordet. :)
      Jag tror att du skulle trivas alldeles utmärkt med en egen Myse! :)

      Radera
  2. Jag blir så glad när jag läser om hur Myse verkligen gjort sig hemmastadd i och runt stugan. Hoppas ni får det trevligt i morgon...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Berit Elisabet19 apr. 2012 23:16:00

      Kan säga att han är till STOR glädje, den där lilla katten. :) En glädje som tycks synnerligen ömsesidig...
      Joodå, vi hade trevligt - livligt, men trevligt. :) Fast dessvärre knappast några Kasper o Grynet-bilder. :(

      Radera
  3. Myse mår toppen hos dig! Han kommer aldrig att vandra iväg. Spännande att läsa att han påverkat hela kattgänget. Att komma in och gosa och sova hos sin matte är ju en väldigt god vana.

    Det är lite tomt i våra sofffor under sommarhalvåret. Då sover damerna inomhus på dagarna och jagar på nätterna. Ombyte förnöjer!

    Roligt för Kasper att träffa sin favorittjej idag. Har du laddat kameran?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Berit Elisabet19 apr. 2012 23:21:00

      Myse kommer inte att vandra iväg, han kommer säkert att även fortsättningsvis bete sig som mina andra katter. Men det är ju bra att han liksom talar om det för mig. :D

      Mina andra katter är ute nattetid, men jag försöker få Myse att sova inomhus. Hittills och än så länge är det vad han själv också vill. Tidigt på morgonen, då vill han ut. klart han får, och sen får jag sova vidare utan "kattupunktur"...

      Radera
  4. Så skönt att våren kommit till dig med, ett litet bakslag nu till helgen bara.
    Till lugnet i din kattpojkflock vill jag också gratulera, "Det är alltid bäst att vara vänner" ...har jag en söt liten tavla där det står skrivet;-) Hund&katt motiv.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Berit Elisabet20 apr. 2012 18:57:00

      I morse var tomten vit igen, men nu har allt regnat bort. Men förr eller senare så ska väl även värmen hitta tillbaks. Du vet, hoppet är ju det sista som överger en... ;)
      Lugnet i kattflocken - ja det känns riktigt, riktigt bra. Inte minst är jag glad för Petrus skull, för även han trivs bättre nu. Filip har t.ex. inte tid att mobba iväg honom från tomten längre... ;)

      Radera
  5. Hoppas Du mår bättre nu och hostan etc har gett sig iväg, take care...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Berit Elisabet26 apr. 2012 23:26:00

      Bättre är jag, och om jag inte straffas alltför hårt för dagens dumhet så är jag ännu bättre i morgon. :)

      Radera