tisdag 20 december 2011

Lilla Mysan - var är du?

Den lilla katten Mysan - hon har smugit sig in i mitt hjärta. En alldeles speciell katt, präglad av erfarenheter jag inte känner till. Men med en stor, stor integritet. Hon vill finnas bredvid, mer än med. Men alltmera med.

Under de  tre och en halv månader vi levt tillsammans har hon alltså närmat sig mer och mer.  Hon spinner när man gullar med henne.  Ligger kvar i knät hur länge som helst när man tar upp henne, men hon hoppar inte upp själv.  Tillbringar sina nätter i min säng, vid fotändan. Störs inte av att Maxi och ibland även Filip också hoppar upp, på morgonen (jag släpper in dem tidigt innan jag återgår till sängvärmen). Tre katter i sängen - fantastiskt!

Mysan kommer in när man ropar på henne. Kanske inte första gången, men tredje, fjärde... Hon talar om när hon vill ut, men vid ruskväder vänder hon redan i dörröppningen. Hon är en nästan-innekatt! Åtminstone så här års.

Hon bor här hos mig, Kasper och de andra katterna. Hon har fått ett hem. Det vet hon. Hon har blivit "mattes katt"!

Men nu? Var är hon? Så här länge har hon aldrig varit borta. Hon kommer inte, trots det eländiga väder vi haft, med både regn och snöglopp. Blötsnö, äcklig för små kattassar. Nu över decimetern. (Men de övriga katterna ränner ut och in, bara lite mera "in" än vanligt.)

Mysan envisades alldeles förfärligt söndag eftermiddag med att vilja gå ut. Ett par gånger vände hon i dörröppningen. men hon gav inte upp. Jamade högt och ljudligt och befallande När jag tredje gången öppnade dörren gick hon verkligen ut. Kröp in under förstubron. Har hon upplevt snö tidigare i sitt säkert mycket unga liv? Det vet jag ju inte.

Jag försökte locka fram och in henne redan efter en kvart. På den vägen är det fortfarande, ett och ett halvt dygn senare.

Jag är orolig. Jag är ledsen. Gråter lite ibland. Den här lilla katten som haft det så svårt tidigare - vad har väl hänt nu??

Jag har gått omkring på närmaste vägarna och ropat på henne. Går ut på förstubron och lockar stup i kvarten - bokstavligen. De andra katterna är alla inne, ogillar det här vädret på det högsta. Till och med Petrus som visserligen varit ute störrre delen av dagen, men kommit in emellanåt för att värma sig.

Men Mysan??? Denna lilla speciella, underbara katt? Var är hon? Borde jag ha vägrat släppa ut henne? Ja, det tycker jag nu!

Jag blir alltmer övertygad om att något förfärligt hänt. Oh, så jag önskar att jag har fel! Jag fortsätter att kolla och ropa, ofta, ofta. Det kommer jag säkert att göra i ännu många dagar. Om hon inte plötsligt dyker upp. Jag hoppas, hoppas, men vågar inte längre riktigt tro på det.

Några fastboende grannar i närheten har jag ju inte! Tror inte hon är instängd någonstans.

Om hon kommer hem igen - kommer jag att våga släppa ut henne?

Ett och ett halvt dygn är inte speciellt lång tid för en katt att vara borta. Jag vet det. Men det är det för Mysan, under rådande omständigheter.

Nu tänker jag lägga upp en del bilder på henne. Bilder som bl.a. visar hur hon deltar i mitt "kontorsarbete", bilder som visar hur väl hon funnit sig tillrätta.  Klicka på dem! Känns fruktansvärt svårt, det här!























Snälla, tänk goda tankar och hjälp mig hoppas på att lilla Mysan trots allt kommer hem igen!! Att det inte hänt henne något förfärligt! Våran Mysa!
(Om någon undrar - hon löper inte, fick sina p-piller enligt schema, i fredags. Och om 10 dagar ska hon ju kastreras - om hon fortfarande lever och kommit hem.)

Kollade just, fortfarande ingen Mysan. Annat än på bilderna. Blir nog inte mycket sömn i natt.

Nu ska jag gå ut i omgivningen och ropa och lyssna.

5 kommentarer:

  1. Jag har en massa "måsten" här idag, men tack och lov bara rutinsaker för tankarna kommer att vara hos er.
    Hoppas dock mest att hon kommit under natten.
    Och önskar att jag kunde GÖRA något så att lilla skruttan nu är hemma!

    SvaraRadera
  2. Vi tänker för fullt! Vi förstår att du är orolig men hoppas att oron är obefogad och att Mysan kommer hem när hon har varit ute färdigt. Katter har ju en fantastisk förmåga att klara sig själva och att också bestämma själva vad dom vill göra. Du får väl printa ut en bild och ge till postbilen så är det fler ögon som letar...

    SvaraRadera
  3. På tal om bilder, Headern var bland det juligaste jag sett! Alla Mysanbilderna var fina. Jag förstår att det är svårt att låta bli att ta fram kameran stup i kvarten. Vi tänker fortfarande och håller tassar och tummar för att Mysan snart kommer hem. Kasper vaktar säkert dörren, och du kanske får ha toalettfönstret öppet också...

    SvaraRadera
  4. Måste få nämna det Pelle skrev om din header. Helt magnifik. Det där är JUL... Oj, så fantastiskt att se.

    Skrev även till Kasper att jag och Greta håller tummarna för lilla fina Mysan. Hoppas att det ordnar sig och att hon kommer hem igen.

    Stor kram!

    SvaraRadera
  5. Berit Elisabet20 dec. 2011 23:48:00

    Tack ska ni ha, allihop! Jag tar åt mig både råd och tröst!

    Och så är jag förstås glad att ni tycker om min header - så enkel! Bara mitt gamla matbord, precis som det ser ut så här års.
    Levande ljus och ett månghundraårigt slitet bord, lite gran- och tallris - då blir det så här.
    Och nu väntar jag och hoppas på Sigge svamphund med matte, i morgon

    SvaraRadera