måndag 26 november 2012

Spikmattan - vem skulle ha trott...

Oj, inget skrivet på ett par veckor! Något livstecken finns i alla fall hos Kasper.

Senaste dagarnas bloggtorka beror delvis på ryggskott. Inte roligt alls. Ligga eller stå  är vad som gällt.

Talade med en vän i telefonen:
- Men visst skaffade du en spikmatta för några år sen?
- Jo, men jag använde den bara ett par gånger. Det var visst årets julklapp eller nåt annat fånigt...
- Lägg dej på den NU!
- Du är inte klok - jag kommer nästan varken upp eller ner - och det gör minsann djävulskt ont ändå!!! Utan en massa vassa piggar!!!!
- Gör som jag säger - ta fram mattan och lägg dej på den!!!
- Okej - man jag lägger en handduk mellan mej och mattan! Eller en T-shirt!!!
- NEJ! Lägg dej naken!!!!!
Den här goda vännen brukar veta vad hon talar om. Jag la mej på den förbaskade mattan - efter skåp- och garderobsstädningen för några veckor sedan visste jag åtminstone var den fanns. Mattan var vid städningen  på väg att förpassas till sopen/återvinningen, men tilläts tursamt nog att stanna kvar i garderoben.



Först gjorde det ont som tusan - sen höll jag på att somna. Ända tills jag skulle resa mig från spikbädden...Snacka om smärta. Men sen somnade jag gott, på riktigt.

Vaknade i morse (söndag morgon) och klev upp ur sängen utan att tänka på ryggskottet!!! Det var väck!!
Lite molande ont, visst, och en viss trötthetskänsla i ryggen - men inga skärande hugg (ni fattar, ni som själva drabbats nån gång).

Alltså skulle här tas itu med det som väntat länge nog! Ett återställande av sovrummet från vitt till "nån sorts gammelrosa". Färg köpte jag häromdagen. Allt som behövdes fanns hemma. Och nu förhoppningsvis även min ork.

Jag kroknade efter ett par timmar, rätt tungt för ryggen att klättra och "maskera", plocka ner tavlor, spackla och baxa tunga möbler. Så här såg det ut just då.


Ett nytt möte med spikmattan!! Mitt på blanka eftermiddagen! Huvaligen!

Men det fungerade igen!! Och så här ser det ut i skrivande stund, hehehe...


Jag tänker inte sova i den sängen i natt! Ska prova gästsängen. Behov av spikmatta känns just nu överhängande.

Det här är lite pinsamt - för egentligen gillar jag inte alls tanken på spikmatta. "Tror" helt enkelt inte på den! Och skulle aldrig våga rekommendera den! 

Men va´ tusan -  i det här specifika fallet fungerar den ju!

Så här ska mitt sovrum åter se ut, i princip - bilderna är drygt två år gamla.

Varför förändrade jag? Jag vill ha vita väggar i hela mitt hem - utom just i sovrummet. Jag vill inte ha blått där. Inte gult. Inte grönt. Jag vill ha den här speciella nyansen av "gammelrosa"! Och nu är den på gång. Igen!

Nu tar jag med mig spikmattan till gästsängen på "kontoret". Kasper är konfunderad. Stackars Petrus också, han väljer att sova ute i natt! Var har jag ingen aning om.

Myse sover inne. De svarta katterna förmodligen på värmedynor i vedboden. Och jag åtminstone någon kvart  på rena tortyrredskapet!

Natti!

10 kommentarer:

  1. Attans så retfullt när något man inte tror på fungerar! I undantagsfall alltså...:)
    TOPPEN att du fått lindring i alla fall!
    Och så vackert och vilsamt sovrummet blir! Själv skulle jag kanske välja en mjuk grå, men i samma typ av nyans som din rosa om du förstår hur jag menar...
    Arbeta nu "rygglagom"!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Berit Elisabet26 nov. 2012 13:04:00

      Jag förstår vad du menar. Min färg är faktiskt lite mer åt grått än vad bilderna visar (åtminstone på min dator), och den nya är också en liten aning mer mättad.
      En dörr, ett fönster och en hel garderobsvägg gör det hela "mindre rosa". :) Snyggt, tycker jag.
      Jag är i full gång nu, men behöver en paus.
      Ryggen är högst "kännbar", men inte liksom huggande. :)

      Radera
  2. Glad att ryggen repar sig trots spikmattan! Jag tror nämligen inte heller på den. Det blir nog fint igen i sovrummet när färgen torkat och möblerna kommit på plats. Med lite juldekorationer och undanstoppad spikmatta hoppas jag att du ska få en trevlig 1:a advent. Inte bara Ludde var nöjd med den korta vistelsen på Grythyttan. Att få äta och sova gott och få ha honom med överallt var riktigt trevligt. Att få se honom sitta fint och vänta medan servitrisen beskrev all mat han fick var en riktig höjdare!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Berit Elisabet27 nov. 2012 00:44:00

      Det blir bra i sovrummet, jag kommer att trivas där igen (det är inte fullt så "rosa" som bilderna visar). I morgon (tisdag) blir det inflyttningsklart.
      Spikmattan - attans också, jag tänker lägga mig på den i kväll igen!!! FAST jag inte tror...

      Jag förstår att Grythyttan-vistelsen var en höjdare på många sätt. Fantastiskt, att få ha en hund med sig till och med i matsalen! Och att både ni och Ludde möttes med den respekten...
      Fantastiskt också att han "förstår att uppföra sig" som en världsvan gentlehund, van vid till och med gourmetrestauranger! Förväntande sig både service och respekt...
      Jag är nästan mållös, kan jag tala om!
      Kan föreställa mig både din och Gunillas rentav stolthet! :D

      Radera
    2. Mmmm, Stolthet på gränsen till mallighet... Natti natti! Bra att du förstod att det inte var Ludde som kommenterade. Lätt att halka lite med tangenterna och tänka lite snett...

      Radera
    3. Berit Elisabet28 nov. 2012 12:36:00

      Jag halkar ofta, mellan mina båda "profiler". Måste ju dessutom logga ut och logga in från den ena till den andra. Men varför göra det enkelt för sig, när man kan krångla till det... :)
      (Hos mig hade stoltheten definitivt övergått till mallighet... )

      Radera
  3. Varm och behaglig färgsättning i sovrummet! Själv har jag lejongult som jag trivs väldigt bra med.
    Tufft att sätta igång trots ryggskott, spikmatta verkar MYCKET intressant!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Berit Elisabet28 nov. 2012 12:32:00

      Nu är sovrummet färdigt - och jag älskar det! :) (Återstår bara lite bättring på taklisten och en bård, men det hör till avdelning finlir och får vänta några dar.)
      Var försiktig med spikmatta! Jag använde den på nedre delen av ryggen - men det var ingen höjdare! Blev både illamående och yr!
      Men högre upp fungerar den. Baske mej!!

      Radera
  4. Tycker det ser mycket hemtrevligt ut.. men den där spikmattan..............nja inget för mig.. men hjälper den är det ju bra

    SvaraRadera
    Svar
    1. Berit Elisabet29 nov. 2012 00:05:00

      Egentligen är spikmatta inget för mig heller - tillhör ju inte direkt självplågartypen... :) Men ibland blir man desperat. Jag har ännu inte återförpassat den till ett överskåp. Vid nytt akutläge provar jag nog igen.
      Sovrummet är färdigt nu - och jag jättetrivs där!

      Radera