torsdag 14 juni 2012

Skruttig färdtjänst!!!

I tandläkarens väntrum satt en gammal kvinna med sin rullator. Jag blev tvungen att placera mig framför den jättestora spegeln som täcker nästan en hel vägg... Mitt konstaterande att "det var bättre kvalitet på speglarna förr i tiden..." blev inledningen till ett samtal. Hon hade suttit i över en timme och väntat på att färdtjänsten skulle hämta henne.

Tandläkaren och sköterskan hade försökt ringa och påminna. Upptaget, upptaget, upptaget. Det går inte att försöka ringa hur många gånger som helst, när andra patienter väntar. Till slut fick man besked "via en robot" om att en bil skulle vara där inom 10 minuter.

Färdtjänstcentralen ligger i Riga.

Jag lovade kvinnan som hette Majbritt och var 85 år och sjuklig att "om inte färdtjänsten kommit när jag är klar och förhoppningsvis har överlevt tandläkarbesöket, så ska jag köra dig hem!!"

Färdtjänsten hade inte kommit. Majbritt satt ute vid gatan och väntade. Ledsen, orolig och gråtfärdig. Jag gick tillbaks till tandläkaren och sa, att om färdtjänsten överhuvudtaget kommer någon gång, så tala om att hon fick annan skjuts.

Att pula in en hopfälld rullator gick bra, och jag fick ut och köra på vägar jag aldrig tidigare åkt. Majbritt bor ett par mil utanför Södertälje, åt "fel" håll.

  • För det första - varför utlokaliserar man kontoret till ett callcenter i Riga? 
  • För det andra - varför har man en uppenbarligen alldeles för låg bemanning och en lika uppenbart alldeles för liten telefonkakapacitet? 
  • För det tredje - hur kan man tolerera att en gammal och dessutom sjuk människa får sitta i timmar och vänta, utan besked?
För min egen del - tandläkaren tyckte att jag kunde skippa halvårskollen, så nu dröjer det ett år till nästa besök. Glädje!

Så visst var det lite bra ändå - själv hade jag bara lite, lite tandsten som behövde tas bort, och så fick jag göra en människa riktigt glad. Lite bekymrad över att jag inte ville ta emot någon ekonomisk ersättning blev hon, men glad och tacksam DET var hon i alla fall.

Dessutom kunde jag ta bort en fästing från hennes katt. :)

---------------------------

Litet PS. Det går utmärkt att leva utan TV!! Men med dator. Och min nyinköpta dammsugare är toppen! Nu först, vid en jämförelse, inser jag hur usel min gamla faktiskt var.


Den här kvintetten väntade mig när jag kom hem. Myse hade, såvitt jag kunde se, just kalasat på en mus, så han hade inte lika bråttom till mathyllan.

15 kommentarer:

  1. Färdtjänsten har inte bara telefoncentral i Riga utan i ..var det Senegal..nåt Afrikanskt land i alla fall. Helt galet. Billigast anbud vann.
    De lovar bilar på tider som inte går att hålla, chaufförer kör som *PIIIIP* och bokar av körningar själva eller anmäler "bom" dvs att kund inte var på plats, fast de sket i att åka på turen... Har massor med exempel. Så den jag jobbar hos åker bara Rullstolstaxi numera.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Berit Elisabet15 juni 2012 00:08:00

      Det kändes helt förfärligt att se den här kvinnan. Jag har inte tidigare förstått hur illa det är.
      Och INGENSTANS kan hon ta sig utan färdtjänst. Förfärligt, för jag fattar ju nu att det är SÅ många som har det som hon.
      Pengar, pengar, pengar... usch...

      Radera
  2. Håller med i allt! De borde allt låta politikerna fortsätta jobba tills de själva får rullatorer. Då jäklar blir det nog annat ljud i skällan än från Riga eller Afrika. I övrigt: Grattis till den sluppna halvårskollen och till världens sötaste musfångare...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Berit Elisabet15 juni 2012 00:28:00

      Du har förstås rätt. Det är märkliga drivkrafter som bestämmer hur vårt samhälle ska se ut.
      Det gamla skämtet "jag är hellre rik och frisk än sjuk och fattig" är inte längre ett skämt, det är en realitet.
      För gud nåde den som är sjuk och fattig!!!

      Så mycket elände (och såna enorma kostnader) som jag haft för mina tänder så är jag så oerhört tacksam över dagens besked. Det funkar nu, och tandläkarskräcken är i stort sett borta! Och Myse är en helt underbar liten varelse. :)

      Radera
  3. Härligt att du kunde hjälpa kvinnan ur eländet!
    Måste erkänna att jag skrattade högt åt en debattartikel i DN för något/några år sedan. En politiker som klagade över hur den gamla föräldern blev behandlad när hjälp av olika slag behövdes.... Kände igen namnet och tänkte bara på vem som varit med och bestämt...
    Hoppas Myse lämnar några möss åt de andra, även om matkän indikerar annat:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja Eva, jag tycker det är bedrövligt. Det BORDE inte vara pengar som styr i vårt samhälle!!!!

      Och jodå, Myse är en fantastisk jägare, han har ju nödgats vara självförsörjande från ca två till sex-sju månaders ålder! Kraken!
      Men inte bara min utan även åtskilliga granntomter bevakas noggrant, så nog finns det möss tillräckligt för allihop. Men dom äldre har möjligen blivit lite bekvämare med åren... hehehe, jag känner liksom igen symtomen...

      Radera
  4. Det var resolut och humant att skjutsa damen hem! En stor eloge till dig.
    Klart hon blev bekymrad när hon inte fick betala bensinen ens! Hoppas att hon i vart fall fick bjuda dig på något som tack:-)

    Färdtjänstbeställningscentral i Riga, ja himmel så dumt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Berit elisabet15 juni 2012 22:00:00

      Jag förstår inte alls varför hon skulle bli bekymrad!
      Hon fick i alla fall bjuda på ett glas saft, mer hann jag inte för jag hade varit borta rätt länge från Kasper (hade ärenden att uträtta på vägen hem också).
      Riga - all den här förbaskade utlokaliseringen till callcenters på olika håll i världen är så urbota fånig att jag inte fattar hur man ens kommit på idén! Och än mindre genomfört den.

      Radera
  5. Några exempel på hur det är. Nu finns ju alternativet Rullstolstaxi, men inte överallt. Det fanns inte förr på sossetiden. Antagligen för att det innebär en viss frihet att åka när man vill utan bokning minst en dag i förväg.

    http://claesbrolinson.wordpress.com/2011/07/18/bestall-fardtjanst-du-hamnar-i-senegal/
    http://www.hrf-sthlmsdistrikt.org/fardtjanstvaxel-i-senegal/
    http://www.fria.nu/artikel/74183
    http://www.srf.nu/pressrum/debattartiklar/En-fardtjanstupplevelse-pa-vag-till-gymet/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har läst länkarna, och visst blir man både ledsen och riktigt rejält arg. Så idiotiskt tänkt. Och sånt här är det vi betalar skatt för. Antar jag.

      Radera
    2. Berit Elisabet16 juni 2012 14:16:00

      Äsch, svårt med "avsändare" när man har två olika bloggar. Stackars Kasper. :D

      Radera
  6. Vilken tur för damen att du kunde hjälpa henne... stackare! Det är verkligen tragiskt att färtjänsten är så underbemannade och ostrukturerat. Jag åker ju en del färdtjänst och "skoltaxi" via mitt jobb som personlig assistent och jag upphör inte att förvånas över alla konstiga förseningar, felåkningar och annat som sker. Tycker faktiskt ofta synd om chaufförerna som får helt orimliga körningar kors och tvärs utan logik av "ledningscentralen" där ingen tid för ex lastning/påstigning mm finns inplanerad.

    Att beställa resa kan vara ett helt äventyr i sig eftersom dom vägrar ta emot beställningar som saknar gatuadress när dom sitter utomlands och kikar över en karta på Sverige utan lokalkännedom. Minns en gång när jag ville göra en utflykt med personen jag jobbar åt till ett strövområde utanför staden... tror det tog 40 minuter att få till en resa dit trots att det är ett känt ställe och jag kunde ge direkt vägbeskrivning.

    Förlåt för långt inlägg... har svårt att hålla munnen stängd ibland..

    SvaraRadera
  7. Berit Elisabet20 juni 2012 00:16:00

    Snälla Anna, varför skulle du "hålla munnen stängd"?
    Det här är så eländigt idiotiskt att ALLA egentligen borde protestera och "öppna munnen" överallt.
    Jag har inte haft klart för mig hur pass illa det faktiskt är ställt. Men när jag tänker efter - problemen är naturligtvis uppenbara! Och dom är ju hur många som helst!
    Förutom bristande lokalkännedom tillkommer ju språkproblem, inte minst dialektala. Språkproblem slår självklart åt båda hållen.

    Bara TANKEN på att någon sitter i Senegal och dirigerar bilar till gårdar på svenska landsbygden... Någon som dessutom enbart fått en snabbintroduktion i svenska språket...
    Helt absurt. Faktum är jag inte kan fatta hur NÅGON kunnat tro (och uppenbarligen fortfarande tror) att sånt här arrangemang ska fungera...

    SvaraRadera
  8. Detta med misslyckad färdtjänst är inget nytt callcenterproblem. Glömmer aldrig den gamla kvinnan på Tjörn, som skulle till doktorn. När Färdtjänsten inte kom tog hon sig ner till landsvägen för att spara tid. Där hittades hon ihjälfrusen på kvällen.

    Taxibolaget från Mölndal (!) förklarade sedan att de inte hittade så bra på Tjörn. Men dom kunde lägga in det lägsta anbudet. Detta är minst 10-15 år sedan och jag tänker på det varje gång jag ser det f-de taxibolagets bilar i Gbg.

    I England finns det ideella organisationer, som hjälper till när medmänniskor behöver hjälp. Sådant "behövs" inte i det perfekta välfärdslandet Sverige. Pyttsan!

    Din humanistiska insats värmde mitt hjärta! Världen kan inte fungera bara med hjälp av tekniska finesser. Människovärme och respekt måste finnas kvar, så som det var förr.

    Hoppas att Mysan snart får ta emot dig på besök.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lägsta-anbuds-förfarande är egentligen en omrimlighet. Det du skriver om den gamla kvinnan som frös ihjäl är verkligen en förfärande illustration.
      Men jag tror ändå att problemen accelererat i och med all utflyttning (för att ännu lägre anbud ska kunna läggas!!).
      När man inte ens förstår varandras språk, än mindre dialekter, då bäddar det för ytterligare problem.

      Klart att vi människor måste hjälpa varandra, på andra grunder än kommersiella!!! Om du läser mitt inlägg idag, om "änglar", så förstår du lite av min filosofi. Jag hjälper någon, någon annan hjälper mig. Någon jag hjälpt hjälper en tredje, som i sin tur hjälper en fjärde.
      Det är en fråga om inställning, och en "hjälpande inställning" smittar av sig. Tror jag. :)
      Det handlar inte om att "betala tillbaks", det handlar om ett annat synsätt.

      Radera