tisdag 31 maj 2011

Från bloggstrul till kärnkraft till liten femöring

”Smått och stort” ska ju mina Dagsländor handla om. I dag mest om stort. Efter det som är ganska smått. :)
Klart att jag skulle starta en ny blogg just när Blogger har problem… Kan säga att det har jag också – känner mig helt plötsligt (efter tiotalet år på nätet med hemsida, forum m.m.) som total nybörjare.
Men strunt i det, det fixar sig nog med tiden.
Kärnkraft är vad jag egentligen vill skriva om.
Nu gäller det! Tyskland har beslutat att avveckla sina kärnkraftverk samtidigt som utsläpp som skadar miljön inte ska öka. I stället ska man dra ner på elförbrukningen och satsa stort på miljövänliga alternativ.
Åh, så jag hoppas att man lyckas!!! Så att det inte blir som i Sverige – ett ständigt velande. Rekommenderar en titt här 
Det är så märkligt. Uranbrytning medför riktigt stora miljöproblem. Driften kan tyckas trygg och säker, och det är den väl så länge inget oförutsett inträffar. (Men hur ofta i livet händer det att inget oförutsett inträffar. )
Även det förutsedda kan för övrigt få oförutsedda konsekvenser, se på Fukushima. En våg som var några få meter högre än förväntat har orsakat den förmodligen hittills största katastrofen i kärnkraftens korta historia
Och så är det ju det här med avfallet. Värst av allt.
Jag har skrivit det förut, och gör det igen – det tar 100 000 år innan strålningen halverats och bedöms inte längre vara så väldigt skadlig. 100 000 år! Uppemot 4000 generationer.
För 100.000 år sedan var vi neanderthalare!!!  
Klarar vi i dag att tyda – eller ens hitta – meddelanden som DE eventuellt skulle velat sända till oss? Kommer människor om 3000-4000 generationer att förstå VÅRT sätt att skicka meddelanden till dem? Typ ”akta er, här finns material som är livsfarligt”. Eller fattar man om ”bara” 50000 år och bortemot 2000 generationer att det kommer att vara farligt i ytterligare 50000 år?
Jag för min del förstår inte att någon enda vettig människa kan benämna kärnkraft som ”ren”.  Skadan är naturligtvis redan skedd, det FINNS en mängd avfall. Men varför kan ”vi” inte inse att vi åtminstone inte ska skapa ännu mer.
”Efter mig syndafloden” är ett känt uttryck från Ludvig den XV:s 1700-tal. Numera adopterat av större delen av mänskligheten. Eller?
---------------
Och nu till något ”smått” – fast egentligen handlar det om att förbereda ett mirakel!  :)
Jag ska placera fem små sovande rhizomer i en kruka med jord – och så vänta på vackra, vita femöringar!

5 kommentarer:

  1. När det gäller kärnkraft vet du var jag står -med båda fötterna på himlajorden och gläds åt alla VINDkraftverk som poppar upp på Dalboslätten runt om mig.
    Synd att det måste till flera katastrofer för att folks ska få upp korpgluggarna för kärnkraftens fasansfulla verkningar. Konstigt att jag, en simpel torparkäring insåg det från första början;-)

    Femöringar är trevliga och lätta att förmera, vill ha vill ha!

    Som du ser kan jag kommentera, via Safari istället för Firefox som påstår att jag måste skaffa deras senaste programversion. Utpressning kallar jag sånt;-)

    SvaraRadera
  2. Min kommentar gick in direkt, utan koll från dig, som annars är brukligt.

    Det är ett tufft beslut Angela M har tagit. Viktigt och helt rätt att ett slutår är spikat. Nu vet alla vad som gäller och det är absolut den enda möjligheten till en förändring av energimarknaden. Kanske kan Sverige få inspiration och sluta sitt eviga velande. Hoppas får man forsätta att göra.

    SvaraRadera
  3. Berit Elisabet31 maj 2011 23:35:00

    Sara, jag gör det enkelt för mig och använder bara InternetExplorer (menjag har ju inte Mac).
    Din "följarruta" är fortfarande helt kass, men rutan vid kommentarer leder rätt.
    Alltid något!

    Lena, jag har inte aktiverat vare sig bokstavskoll eller godkännandefunktion. Ju enklare, ju simplare... ;) Men OM jag börjar få spam eller fåniga inlägg här, då kommer jag att ändra.

    SvaraRadera
  4. Skönt att tyskarna tar Det Stora Beslutet - det som vi borde gjort. Någon måste gå före.
    Men Merkel skulle inte gjort det om inte tyska folket drivit frågan så kraftfullt. Nu var hon tvungen. Där ser man, det hjälper att protestera. Tänk om vi svenskar kunde lära oss av det...
    Grattis till nya bloggen! Har länkat om. Fin. Befriande att slippa reklamrutorna som poppade upp i den förra. Lycka till!

    SvaraRadera
  5. Problemet är löst, det var min webbläsare Firefox som behövde förnyas. Dansar du med små grodorna nu?;-)

    SvaraRadera